HY 7 Eurooppa-kurssi x
A. suunnitelma
1. Opiskellaan pääkohdat oppikirjasta Kansalainen ja Eurooppa, josta koe
2. Tehdään Euroscolapäivän projekti. Käsitellään koulussa ja 28.2. Strasbourgissa sekä työnäytepäivänä lukiolla
3. Tehdään kirjoitelma ja esitys jostakin merkittävästä ranskalaisesta henkilöstä tai tapahtumasta, joka on vaikuttanut eurooppalaiseen kehitykseen. Työ tehdään koulussa ja käsitellään sekä esitellään mahdollisuuksien mukaan leirikoulun aikana aiheeseen liittyvässä historiallisessa kohteessa Pariisissa tai Strasbourgissa. Toimit tässä kohteessa matkaoppaana. Opintomatkan jälkeen koulussa esittelet työtäsi täydennettynä Ranskassa opituilla historian tiedoilla ja näkökulmilla. Tämä voi olla parityö.
Työnäytepäivänä esitellään kohtia 2 ja 3
1. viikko
Mikä on Eurooppa Suomi ja Eurooppa
Kansalaisten Eurooppa, nuorten Eurooppa
2. viikko
aloitetaan euroscola-työ
Miksi EU Yhdentymisen vaiheita
3. viikko
EUn pilarit ja rakenne
Kuka päättää EUssa
Ranskaan liittyvä työ, euroscolatyö
4. viikko
euroscolatyötä englanniksi
Suomi ja Eu
Euroopan erilaiset alueet ja laajeneminen
5. viikko
Tehdään Ranskaan liittyvää työtä
Koe 8.2.
6. viikko
Tehdään ja valmistellaan Ranskaan liittyvää työtä ja Euroscolatyötä
Ppintomatkan aiheita:
1. Strasbourg kiistoista yhdentymisen pääkaupungiksi. Välillä osa Saksaa, välillä Ranskaa
Vilja
2. parlamentti ja muita kohteita Antti
3. Napoleon – aikansa eurooppalainen, sankari vai …. Jenni Nivala
4. Jeanne d’Arc - mikä merkitys Ranskalle ja Euroopalle Jessica
5. Ranskan ja Pariisin symboli. Eiffel Aira
6. Riemukaari – mitä tämä symboloi?
Pariisia muutetaan – bulevardeja, Champs-Elysees Leena ja Suvi
7. Nyky-Ranskan ja Euroopan haaste: Eurooppa houkuttelee siirtolaisia – Eurooppa muuttuu, Anna ja Riina
8. Suomalaisia kirjailijoita ja taiteilijoita Pariisissa. Mikä Pariisissa kiinnostaa – montmartre ja Sacre cour Jenni Tikkala
9 Pariisi – muodin keskus ja malli Sonja
10. Tunnettuja ranskalaisia: Zola, jaRousseau: Pantheon: Tuomas
ykkösillä:
Notre dame, Louvre
ja kuninkaan palatsi,
Conciergerie ja
place de la concorde
Euroscolan aiheita:
työryhmä 1
”Euroopan perustuslaki ja demokratia” (ympyrä)
Kuinka lähentää Euroopan unionia kansalaisiin?
Jenni, Sonja ja Jessica
- mitä tarkoittaa ja miten ilmenee subsidiari-eli läheisyysperiaate
- miten kansalaiset/Suomi voi vaikuttaa EUssa
- mikä on perustuslain kohtalo
työryhmä 2
”Ympäristö, liiikenne ja energia” (puolisuunnikas)
Mitä olisi tehtävä paikallisesti, Euroopassa ja maailmassa, jotta kehitys olisi kestävää?
Aira, Tuomas ja Jenni Nivala
- ilmastosopimus ja Eurooppa/Suomi
- jätteet ja kierrätys Euroopassa/Suomessa
- ympäristö ja luonnon monimuotoisuus Suomessa/Euroopassa – miten päätetään
työryhmä 3
”Euroopan paikka maailmassa” (neliö)
Mihin maailmanlaajuisiin tavoitteisiiin unionin pitäisi pyrkiä kansainvälisessä politiikassaan?
Vilja, Suvi ja Leena
- Kuka päättää Euroopan unionin suhteista – millainen rooli?
- osallistuminen kriissien hallintaan
- kehitysyhteistyö ja humanitaarinen työ
-
työryhmä 4
”Koulutus, kulttuuri ja urheilu” (vinoneliö)
Miten urheilu voi lähentää pohjimmiltaan niin erilaisia kansakuntia, kulttuureita ja nuoria?
Tinja, Riikka ja Matias
- opiskelijoille yhteistyömuotoja
- kulttuurivaihto
- urheilu
työryhmä 5
”Euroopan tulevaisuus” (kolmio)
Miten voitaisiin lisätä Euroopan luovuutta ja kilpailukykyä koulutuksen ja kulttuurin alalla?
Antti, Anna ja Riina
- tietoyhteiskunta jaEU/Suomi
- tiede, tutkimus ja koulutus