HY  7  Eurooppa-kurssi     x

 

A. suunnitelma

1. Opiskellaan pääkohdat oppikirjasta Kansalainen ja Eurooppa, josta koe

2. Tehdään Euroscolapäivän projekti. Käsitellään koulussa ja 28.2. Strasbourgissa sekä työnäytepäivänä lukiolla

3. Tehdään kirjoitelma ja esitys jostakin merkittävästä ranskalaisesta henkilöstä tai tapahtumasta, joka on vaikuttanut eurooppalaiseen kehitykseen. Työ tehdään koulussa ja käsitellään sekä esitellään mahdollisuuksien mukaan leirikoulun aikana aiheeseen liittyvässä historiallisessa kohteessa Pariisissa tai Strasbourgissa. Toimit tässä kohteessa matkaoppaana. Opintomatkan jälkeen koulussa esittelet työtäsi täydennettynä Ranskassa opituilla historian  tiedoilla ja näkökulmilla. Tämä voi olla parityö.

 

12 opptuntia euroopasta      

eurooppa-tietoa

 

Työnäytepäivänä esitellään  kohtia 2 ja 3

1. viikko

Mikä on Eurooppa           Suomi ja Eurooppa

Kansalaisten Eurooppa, nuorten Eurooppa

 

2. viikko

aloitetaan euroscola-työ

Miksi EU        Yhdentymisen vaiheita

 

3. viikko

EUn pilarit ja rakenne

Kuka päättää EUssa

Ranskaan liittyvä työ, euroscolatyö

4. viikko

euroscolatyötä englanniksi

Suomi ja Eu

Euroopan erilaiset alueet ja laajeneminen

 

5. viikko

Tehdään Ranskaan liittyvää työtä

Koe 8.2.

6. viikko

Tehdään ja valmistellaan Ranskaan liittyvää työtä  ja Euroscolatyötä

 

Ppintomatkan aiheita:

1. Strasbourg kiistoista yhdentymisen pääkaupungiksi. Välillä osa Saksaa, välillä Ranskaa

   Vilja

2.  parlamentti ja muita kohteita                        Antti

3. Napoleon – aikansa eurooppalainen, sankari vai ….     Jenni Nivala

 4.  Jeanne d’Arc  - mikä merkitys Ranskalle ja Euroopalle          Jessica

5. Ranskan ja Pariisin symboli. Eiffel               Aira            

6. Riemukaari – mitä tämä symboloi?

    Pariisia muutetaan – bulevardeja, Champs-Elysees              Leena ja Suvi

 

7. Nyky-Ranskan ja Euroopan haaste: Eurooppa houkuttelee siirtolaisia – Eurooppa muuttuu,                     Anna ja Riina

8. Suomalaisia kirjailijoita ja taiteilijoita Pariisissa. Mikä Pariisissa kiinnostaa  montmartre ja Sacre cour           Jenni Tikkala

9 Pariisi – muodin keskus ja malli         Sonja

10. Tunnettuja ranskalaisia: Zola, jaRousseau:  Pantheon: Tuomas

 

ykkösillä:

Notre dame, Louvre ja kuninkaan palatsi,  Conciergerie ja place de la concorde

 

 

Euroscolan aiheita:

 

työryhmä 1

”Euroopan perustuslaki ja demokratia” (ympyrä)

Kuinka lähentää Euroopan unionia kansalaisiin?

Jenni, Sonja ja Jessica

 

- mitä tarkoittaa ja miten ilmenee subsidiari-eli läheisyysperiaate

- miten kansalaiset/Suomi voi vaikuttaa EUssa

- mikä on perustuslain kohtalo

 

työryhmä 2

”Ympäristö, liiikenne ja energia”     (puolisuunnikas) 

Mitä olisi tehtävä paikallisesti, Euroopassa ja maailmassa, jotta kehitys olisi kestävää?

Aira, Tuomas ja Jenni Nivala

 

- ilmastosopimus ja Eurooppa/Suomi

- jätteet ja  kierrätys Euroopassa/Suomessa

- ympäristö ja luonnon monimuotoisuus Suomessa/Euroopassa – miten päätetään

 

työryhmä 3

”Euroopan paikka maailmassa”     (neliö)

Mihin maailmanlaajuisiin tavoitteisiiin unionin pitäisi pyrkiä kansainvälisessä politiikassaan?

Vilja, Suvi ja Leena

 

- Kuka päättää Euroopan unionin suhteista – millainen rooli?

- osallistuminen kriissien hallintaan

- kehitysyhteistyö  ja humanitaarinen työ

-

 

työryhmä 4

Koulutus,  kulttuuri ja urheilu”   (vinoneliö)

Miten urheilu voi lähentää pohjimmiltaan niin erilaisia kansakuntia, kulttuureita ja nuoria?

Tinja, Riikka ja Matias

-  opiskelijoille yhteistyömuotoja

- kulttuurivaihto

- urheilu

 

työryhmä 5

”Euroopan tulevaisuus”    (kolmio)

Miten voitaisiin lisätä Euroopan luovuutta ja kilpailukykyä koulutuksen ja kulttuurin alalla?

Antti, Anna ja Riina

- tietoyhteiskunta jaEU/Suomi

- tiede, tutkimus ja koulutus