Hi 4 Suomen historian käännekohtia 2008-09
Kurssin aikana tarkastellaan seitsemää Suomen historian
käännekohtaa, joissa ilmenee suuria ja ratkaisevalla tavalla Suomen yhteiskuntaa
ja ihmisten elämää muuttaneita tapahtumia. Nämä muutokset ovat liittyneet
sotiin, taloudelliseen tai
poliittiseen kehitykseen ja vaikuttaneet kaikilla yhteiskunnan
lohkoilla.
Integroidaan äidinkielen kanssa
yöt:
1. Opiskellaan oppikirjan avulla 7 käännekohtaa
2. Tehdään jostakin aikakaudesta esitys, joka liittyy
kirjallisuustyöhön.
3. Pidetään koe
Aikataulu
1. viikko 12. - 14.11.
Suomi osaksi
Venäjää autonomisena valtiona
Suomi kehittyy ja
teollistuu 1860-luvulta lähtien
2. viikko 16. - 21.11.
1860-luvun muutoksia: maatalous, suomalaisuus ym
Suomi
yhtenäistämispolitiikan kohteena ja
suomalaisten vastarinta sekä
eduskuntauudistus
3. viikko 23. - 28.11.
Tee historian työtä
4. viikko 2. - 5.12.
Minna Canth tiistai 2.12. klo
9.30
1. naisen asema, Tytti 2. naisasialiike, Piia
3. miten tytöt kouluttautuivat- Jenna
Suomen itsenäistyminen
Sisällissota
siä- ja ulkopolitiikan vaihtoehtoja
1920 – 1930
5.viikko 8. – 12.12.
maanantai 9.30
Niskavuori 1. säätyvaltiopäivillä - Kati 2. torppareita ja tilattomia -
Henriikka 3. Hella Vuolijoki ja aatteet - Lotta
Juhani Aho:
1. suomalaisuusliike Heli
ja 2. liikenne ja rautatiet 1800-luvulla Hanna
tiistai 9.15
Eino Leino : 3.
lehdistö Suomeen – Päivälehti, Työmies, kaleva ym.
nuorsuomalaiset, sosdem Jenni
L. Onerva: –
Riikka
TPA2 terroria
puolin ja toisin – Joonas , jääkärit
sisällissodassa - Mikko
keskiv. klo 12.15
Täällä pohjantähden alla I torstai 4.12.hi tunti: 1. puolueiden toiminta 1900-l alussa (siis sosiaalidem. ja esim. suomalainen-
vanhasuomal.p.)
Pasi
2. miten
suhtauduttiin helmikuun manifestiin Pentinkulmalla,
Suomessa
TPA2 terroria
puolin ja toisin – Joonas , jääkärit
sisällissodassa - Mikko
Kylmien
kyytimies: Tampereen taistelu Saara
Käsky: naiset sisällissodassa Noora
Troikka: 1. Mannerheim sisällissodassa, Niko
2.
Mannerheimin vaikutus 1919 jälkeen: vakltionhoitaja
jne.. Toni
torstai 9.30 TPA 3, 1.
poliittinen toiminta 1920-luvulla Pentinkulmalla, 2. Lapuanliike Pentinkulmalla,
Maija Mika
torstai 12.15. Colorado 1. Kieltolaki Suomessa 1919 – 32 Laura
2. siirtolaisuus Maaria
Waltari: 1. tulenkantajat, 2.
suuntauksia taiteissa, arkkitehtuurissa ja kirjallisuudessa - Emma
Svinhufvud ja
Kallio presidentteinä
Ulkopolitiikan
vaihtoehtoja sotien välillä 1919 - 1939
Talvisota
Jatkosota
Tuntematon
sotilas: perjantaina 12.12.
1. sota syttyy - edetään
1941- mihin ts:n joukot etenevät – selvitä
historiankirjoista alue. Eetu
2. perääntyminen 1944
– miten näkyy tuntemattomassa – miten hist.kirjoissa Juho-Matti
Pojat: 1. Saksan ja Suomen yhteistyö 1941 Samu
2. Saksa ja Suomi sodan aikana (1942-44) – uusia tulkintoja Mikko
6. viikko 16. - 20.12.
Vaaran vuodet ja Suomi
kylmässä sodan aikaan
Muutoksia 1960-luvulla
yhteiskunnassa
Koe perjantaina
HY 4 Suomen historian käännekohtia 2007-08
Kurssin aikana tarkastellaan seitsemää Suomen historian
käännekohtaa, joissa ilmenee suuria ja ratkaisevalla tavalla Suomen
yhteiskuntaa ja ihmisten elämää muuttaneita tapahtumia. Nämä muutokset ovat
liittyneet sotiin, taloudelliseen tai poliittiseen kehitykseen ja
vaikuttaneet kaikilla yhteiskunnan lohkoilla.
Integroidaan äidinkielen kanssa
yöt:
1. Opiskellaan oppikirjan avulla 7 käännekohtaa
2. Tehdään jostakin aikakaudesta esitys, joka liittyy
kirjallisuustyöhön.
3. Pidetään koe
Aikataulu
1. viikko 12. - 16.11.
Suomi osaksi
Venäjää autonomisena valtiona
Suomi kehittyy ja
teollistuu 1860-luvulta lähtien
Aloitetaan
historian työn tekeminen
2. viikko 19. - 23.11.
Tehdään historian työtä,
joka valmistuu
1860-luvun muutoksia: maatalous, suomalaisuus ym.
Minna Canth perj. Riitta ja Hanna: naisen asema, naisasialiike,
3. viikko 26. - 30.11.
Suomi
yhtenäistämispolitiikan kohteena ja
suomalaisten vastarinta sekä
eduskuntauudistus
Juhani Aho: Sini: Helsinki muuttuu, rautateiden tulo
Eino Leino : Kaisa,
lehdistö suomessa
L. Onerva: Hanna – keskiv.
Yliopiston rooli ja
Hella Vuolijoki :
Mikko:
säätyvaltiopäivillä
Tinja: torppareita ja tilattomia
Suomen itsenäistyminen
4. viikko 2. - 5.12.
Sisällissota
Täällä pohjantähden alla I: Mikko Polus:
puolueiden toiminta 1900-l alussa maanantai
TPA 2
Tuula: terroria puolin ja toisin
Lapuanliike,
TPA 3, Marjo Lapuanliike Pentinkulmalla perj.
Colorado
Annika ja Tiia Kieltolaki Suomessa 1919 - 32
siirtolaisuus
5. viikko 9. -13.12.
Svinhufvud ja
Kallio presidentteinä
tulenkantajista Riikka
Ulkopolitiikan
vaihtoehtoja sotien välillä 1919 - 1939
Talvisota Ville
Jatkosota lottajärjestö
sodan aikana Vilja
Tuntematon
sotilas ja Pojat
Lari: sota syttyy - edetään vai peräännytään 1944
Ossi: Saksan ja Suomen yhteistyö sodan aikana
6. viikko 16. - 21.12.
Vaaran vuodet ja Suomi
kylmässä sodan aikaan
Muutoksia 1960-luvulla
yhteiskunnassa
Koe perjantaina
Historia 2 Suunnitelma 2007-08
Eurooppalainen ihminen
Sisälto ja tavoitteet:
Painopiste onEuroopan kulttuurihistoriassa.
Ajanjakso etenee antiikista 1800-luvulle. Kurssin aikana etsimme länsimaisen
kulttuurin juuria ja tarkastelemme eurooppalaisen kulttuurin keskeisiä
saavutuksia sekäpohdimme Euroopan kulttuuriperintöä.
Selvitämme, mitkä seikat ovat vaikuttaneet ja muovanneet eurooppalaista ihmistä
ja siis myös suomalaisia.
järki
oikeudet
vapaus
renes- valistus sosialismi
sanssi
libera-
k kristin Euroop- lismi
usko palainen
ih-
natio
konser-
minen nalismi
vatismi
antiikin Rooma
antiikin
demo-
Kreikka
kratia
Työt, jotka tehdään:
1. Muistiinpanoja ja selvityksiä eurooppalaiseen ihmiseen
vaikuttaneista tekijöistä
2. Tehdään kirjoitelma antiikin ajan Kreikasta. Jaetaan luokka 6 oppilaan ryhmiin. Ryhmä perehtyy
seuraaviin aiheisiin: a. kreikkalainen teatteri, b. Akropolis ja kreikkalaiset temppelit, c. Delfoin oraakkeli ja uskonnon
vaikutus, d. kreikkalaisia filosofeja,
e. lääketiede, historia f. Aktiivinen kansalainen -
osallistuminen. Käsitellään ryhmässä. Työn oltava valmis määrättynä päivänä. ryhmät: alla
3. Tehdään työ keskiajasta, renessanssista tai itsevaltiuden ajasta .
Tehdään työ yksin tai pareittain. Käytä lähteenä useampia historian kirjoja,
dokumentteja, netin tietoja tai artikkeleita. Ei suoria (ja kuivia
...) lainauksia. Tee kirjoituksesta elävää ja mielenkiintoista.Käytä väliotsikoita ja muista kappalejako. Tee
kansilehti, johon tulee työn nim.
Seuraavalle sivulle sisällysluettelo - näin muistat väliotsikot. Merkitse käytetyt lähteet. Jos otat tietoa
netistä, merkitse www sivu. Käytä
esityksessä apuna esim. nettisivustoa, kuvaa tms. Tee kalvolle tai powerpointilla pääasioista katsaus. Muista havainnollistaa
esitystä kuvien karttojen ym. avulla. Työt moodleen.
4. Pidetään koe perjantaina 13.4.
TÖIDEN (kohta 3)
AIHEPIIREJÄ (Mieti itse otsikko ym)
A. Elämää eri paikoissa
renessanssiaikana
- yliopistossa opiskelijana,
- teatterissa esiintyjänä, katsojana renessanssiaikana
- elämää renessanssihovissa
- elämää mustan surman aikana Decameronessa
B. Rakentamassa
- Romaanista tyyliä ja gotiikkaa
- Pietarin kirkkoa rakennetaan
- Versailesia rakentamassa
C. Renessanssin yleisneroja ja tieteenharjoittajia
- Leonardo da Vinci traiteilijana
- Leonardo tutkijana ja tiedemiehenä
- Michelangelo
- Galilei
Kopernikus
- Newton
D. Naisen asema eri aikoina
- keskiajalla Tytti ja Maija
-renessanssiajalla Lotta
E. Ranskassa itsevaltiuden aikana
-
hovielämää,
- barokkia ja rokokootyyliä
Richelieu toimii
-
Aikataulu
1. viikko 18.
– 23.2.
Historian opiskelu
Perehdymme antiikin ajan Kreikkaan
oppikirjan avulla
Tehdään kirjoitelma antiikin ajan
Kreikasta. Valmistuu ja käsitellään torstaina klo 12.20.
2. viikko 25. -2. – 2.3.
Keskiajan piirteitä, perehdymme
renessanssiin: Renessanssi ja Italia
taiteet, tieteet ja yhteiskunta, Millainen
oli renessanssi-ihminen
Tehdään omaa keskiaika-,
renessanssiajan työtö tai itsevaltiuden ajan työtä työtä.
3. viikko . 12.- 17.3.
renessanssi- ja itsevaltiuden ajan työt valmistuvat.
Esityksiä kohdasta A –elämää eri paikoissa renessanssiaikana tiistaina, keskiviikkona ja torstaina
tieteistä , kohta C
4.viikko 19.
– 24.3.
Esityksisä
renessanssiajasta,
Ranskan nousu 1600-luvulla Euroopan johtoon
naisen asema eri aikoina, kohtaD keskiviikko
esitykset rakentamisesta, kohta B torstai:Notre Dame ja Pietarin kirkko
perjantaina versailles
5. viikko 26. – 31.3.
Ludvig XIV:n aikakausi
:
esityksiä Ranskasta itsevaltiuden aikana kohtaE
maa hovi ja barokki tiistaina rokokoo ja Richelieu,
keskiv. Ludvig
6. viikko 2. – 5.4.
Valistus ja Ranskan suuri
vallankumous,
1800-luvun aatteet: konservatismi,
liberalismi, nationalismi, sosialismi
7. viikko 10.
– 13.4. .
Käsitellään aatteita:
konservatismi, liberalismi, nationalismi, sosialismi
Koe perjantaina
Arvioinnissa vaikuttavat: Koe, esitelmät ja aktiivisuus,
ryhmässä tehtävä työ(kohta 2) arvioidaan tehty - ei tehty(arvosana alenee).
HY 2
Suunnitelma
Eurooppalainen ihminen
Sisälto ja tavoitteet:
Painopiste on kulttuurihistoriassa. Ajanjakso etenee antiikista
1800-luvulle. Kurssin aikana etsimme länsimaisen kulttuurin juuria ja pohdimme
Euroopan kulttuuriperintöä. Selvitämme, mitkä seikat ovat vaikuttaneet ja
muovanneet eurooppalaista ihmistä ja siis myös suomalaisia.
järki oikeudet
vapaus
renes- valistus sosialismi
sanssi
libera- k kristin Euroop- lismi
usko palainen
ih-
natio
konser-
minen nalismi
vatismi
antiikin demo-
Kreikka
kratia
Työt, jotka tehdään:
1. Muistiinpanoja ja selvityksiä eurooppalaiseen ihmiseen
vaikuttaneista tekijöistä
2. Tehdään kirjoitelma antiikin ajan Kreikasta. Jaetaan luokka 5 oppilaan ryhmiin. Ryhmä perehtyy
seuraaviin aiheisiin: a. kreikkalainen teatteri, b. Akropolis ja kreikkalaiset temppelit, c. Delfoin oraakkeli ja uskonnon
vaikutus, d. Kreikan tiede - filosofit,
lääketiede, historia e. Aktiivinen kansalainen
- osallistuminen. Käsitellään ryhmässä. Työn oltava valmis määrättynä päivänä. ryhmät: aakkosjärjestyksessä
3. Tehdään työ keskiajasta, renessanssista tai uuden ajan alusta .
Tehdään työ yksin. Käytä lähteenä useampia historian kirjoja, dokumentteja, netin tietoja
tai artikkeleita. Ei suoria (ja kuivia ...)
lainauksia. Tee kirjoituksesta elävää ja mielenkiintoista.Käytä väliotsikoita ja muista kappalejako. Tee
kansilehti, johon tulee työn nim.
Seuraavalle sivulle sisällysluettelo - näin muistat väliotsikot. Merkitse käytetyt lähteet. Jos otat tietoa
netistä, merkitse www sivu. Käytä
esityksessä apuna esim. nettisivustoa, kuvaa tms. Tee kalvolle tai powerpointilla pääasioista katsaus. Muista havainnollistaa
esitystä kuvien karttojen ym. avulla.
A. keskiajan aiheita (mieti itse työn nimeä)
keskiajan tiedettä – skolastiikkaa ja
alkemiaa 1 keskiajan yliopistossa, 1
kirkkoa rakennetaan – romaanista tyyyliä ja gotiikkaa 2 Dante kuvaa aikansa 1
maailmankuvaa
B. renessanssin ja uuteen aikaan
liittyviä aiheita
Elämää renessanssihovissa
Firenze ja Medicit,
2 Rooma
ja renessanssi 2
Michelangelo .....2 Leonardo ja taide
L. ja tiede 2
Erasmus
ja renessanssi 1 Shakespeare
ja renessanssi 1
Renessanssitiedemies – Galilei 1
Kopernikus 1
Newton 1
Machiavelli 1
teatteri keskiajalla ja renessanssiaikaan 2
Tämä työ esitellään luokalle/koululle
4. Koe
Aikataulu
1. viikko 18.2.
– 22.2.
Historian opiskelu
Perehdymme antiikin ajan Kreikkaan
oppikirjan avulla
Tehdään kirjoitelma antiikin ajan Kreikasta.
Valmistuu ja käsitellään perjantaina.
2. viikko 25. – 29.2.
Keskiajan piirteitä
Perehdymme renessanssiin:
Renessanssi ja Italia
taiteet, tieteet ja yhteiskunta, Millainen
oli renessanssi-ihminen
Tehdään omaa keskiaika ja
renessanssityötä.
3. viikko 10. – 15.3.
Keskiajan ja renessanssiajan työt valmistuu.
Esityksiä keskiajasta. :
4.viikko 17. – 20.3.
Esityksisä
renessanssiajasta
Ranskan nousu 1600-luvulla Euroopan
johtoon
Ludvig XIV:n aikakausi
: Barokkia ym.
5. viikko 25. – 28.3.
Barokin ja rokokoon aikakausi
Valistus
6. viikko 31.3.
– 4.4. ja 7. viikko 7. – 11.4.
Valistus
Käsitellään 1800-luvun aatteita:
konservatismi, liberalismi, nationalismi, sosialismi
Koe torstaina 10.4.
Arvioinnissa vaikuttavat: Koe, esitelmät ja aktiivisuus,
ryhmässä tehtävä työ(kohta 2) arvioidaan tehty - ei tehty(arvosana alenee)
Ryhmät:
1. Noora T, Paula, Anssi-Pekka, Salomon, Janne
2. Anna, Jaakko,
Essi, Joni ,Santtu
3. Päivi, Maija, Veli-Matti, Antti
4. . Reeta-Mari, Piia, Ville, Teemu
5. Noora K, Ella, Lauri, Petri, Garnik