Historia 2 Suunnitelma 2007-07
Eurooppalainen ihminen
Sisälto ja tavoitteet:
Painopiste onEuroopan kulttuurihistoriassa. Ajanjakso etenee antiikista 1800-luvulle. Kurssin aikana etsimme länsimaisen kulttuurin juuria ja tarkastelemme eurooppalaisen kulttuurin keskeisiä saavutuksia sekäpohdimme Euroopan kulttuuriperintöä. Selvitämme, mitkä seikat ovat vaikuttaneet ja muovanneet eurooppalaista ihmistä ja siis myös suomalaisia.
järki oikeudet
vapaus
renes- valistus sosialismi
sanssi
libera- k kristin Euroop- lismi
usko palainen ih- natio konser-
minen nalismi vatismi
antiikin Rooma
antiikin demo-
Kreikka kratia
Työt, jotka tehdään:
1. Muistiinpanoja ja selvityksiä eurooppalaiseen ihmiseen vaikuttaneista tekijöistä
2. Tehdään kirjoitelma antiikin ajan Kreikasta. Jaetaan luokka 6 oppilaan ryhmiin. Ryhmä perehtyy seuraaviin aiheisiin: a. kreikkalainen teatteri, b. Akropolis ja kreikkalaiset temppelit, c. Delfoin oraakkeli ja uskonnon vaikutus, d. kreikkalaisia filosofeja, e. lääketiede, historia f. Aktiivinen kansalainen - osallistuminen. Käsitellään ryhmässä. Työn oltava valmis määrättynä päivänä. ryhmät: aakkosjärjestyksessä
3. Tehdään työ keskiajasta, renessanssista tai itsevaltiuden ajasta .
Tehdään työ yksin tai pareittain. Käytä lähteenä useampia historian kirjoja, dokumentteja, netin tietoja tai artikkeleita. Ei suoria (ja kuivia ...) lainauksia. Tee kirjoituksesta elävää ja mielenkiintoista.Käytä väliotsikoita ja muista kappalejako. Tee kansilehti, johon tulee työn nim. Seuraavalle sivulle sisällysluettelo - näin muistat väliotsikot. Merkitse käytetyt lähteet. Jos otat tietoa netistä, merkitse www sivu. Käytä esityksessä apuna esim. nettisivustoa, kuvaa tms. Tee kalvolle tai powerpointilla pääasioista katsaus. Muista havainnollistaa esitystä kuvien karttojen ym. avulla.
4. Pidetään koe perjantaina 13.4.
TÖIDEN (kohta 3) AIHEPIIREJÄ (Mieti itse otsikko ym)
A. Elämää eri paikoissa renessanssiaikana
- yliopistossa opiskelijana
- teatterissa esiintyjänä, katsojana renessanssiaikana
- elämää renessanssihovissa
- elämää mustan surman aikana Decameronessa
B. Rakentamassa
- Notre Damea rakennetaan
- Pietarin kirkkoa rakennetaan
- Versailesia rakentamassa
C. Renessanssin yleisneroja ja tieteenharjoittajia
- Leonardo da Vinci
- Michelangelo
- Galilei
-Kopernikus
- Newton
D. Naisen asema eri aikoina
- keskiajalla
- renessanssiaikana
- itsevaltiuden ajan Ranskassa
E. Ranskassa itsevaltiuden aikana
- hovielämää
- rokokootyyliä
- Richelieu toimii
- muskettisoturien kanssa Ranskassa
4. Koe
Aikataulu
1. viikko 18. – 23.2.
Historian opiskelu
Perehdymme antiikin ajan Kreikkaan oppikirjan avulla
Tehdään kirjoitelma antiikin ajan Kreikasta. Valmistuu ja käsitellään perjantaina klo 11.30.
2. viikko 25. -2. – 2.3.
Keskiajan piirteitä
Perehdymme renessanssiin: Renessanssi ja Italia
taiteet, tieteet ja yhteiskunta, Millainen oli renessanssi-ihminen
Tehdään omaa keskiaika-, renessanssiajan työtö tai itsevaltiuden ajan työtä työtä.
3. viikko . 12.- 17.3.
renessanssi- ja itsevaltiuden ajan työt valmistuvat.
Esityksiä kohdasta A –elämää eri paikoissa renessanssiaikana tiistaina ja keskiviikkona . :
torstaina tieteistä , kohta C
4.viikko 19. – 24.3.
Esityksisä renessanssiajasta
Ranskan nousu 1600-luvulla Euroopan johtoon
5. viikko 26. – 31.3.
naissen asema eri aikoina, kohtaD
esitykset rakentamisesta, kohta B
Ludvig XIV:n aikakausi :
esityksiä Ranskasta itsevaltiuden aikana kohtaE
6. viikko 2. – 5.4.
Valistus ja Ranskan suuri vallankumous, Bastilji ja giljotiini - Matias
1800-luvun aatteet: konservatismi, liberalismi, nationalismi, sosialismi
7. viikko 10. – 13.4. .
Käsitellään aatteita: konservatismi, liberalismi, nationalismi, sosialismi
Koe perjantaina
Arvioinnissa vaikuttavat: Koe, esitelmät ja aktiivisuus,
ryhmässä tehtävä työ(kohta 2) arvioidaan tehty - ei tehty(arvosana alenee)
Työt laitat lopuksi kotisivullesi ja kokoat töistäsi portfolion.