HY 7 EUROOPPA-KURSSI keväällä 2006
1. Opiskellaan pääkohdat oppikirjasta Kansalainen ja Eurooppa, josta koe
2. Tehdään kirjoitelma ja esitys jostakin Euroopan unionin päätöksenteosta tai tämän hetken ongelmasta ja miten se vaikuttaa Suomessa tai miten Suomi on siinä mukana .
3. Tehdään kirjoitelma ja esitys jostakin eurooppalaisesta teemasta
Miksi Eurooppa yhdentyy - vaiheita
Kansalaisten Eurooppa, nuorten Eurooppa
Osa leirikoulussa – kirjoitelman tekoa
EUn pilarit ja rakenne. Kuka päättää EUssa
parlamentti, komissio, neuvosto
torstaina: Olli Rehn –
suomalainen komissaari – millaisia tavoitteita
Ville
EU-kritiikkiä ja myönteistä näkemystä, Stubb, Seppänen, Soini – Sini
Kalevi ja Tinja: Englanti esityksiet
miten vaikuttaa päätöksentekoon Suomessa, esim. ympäristö, kilpailu, esim direktiivejä Tinja
+ englannista kng:n rooli viktoriasta elisabethiin
Yhteistyö
poliisi- ja rikos- ja riita-asioissa Ville
Muuttoliike ja laajeneminen – miten vaikuttaa, miten suhtaudutaan+ englannin parlamentin… Kalevi
EU ja tämän päivän Eurooppa – aiheita
1. Suomen rooli EUn neuvostossa Henna
2. Olli Rehn – suomalainen komissaari – millaisia tavoitteita Janne
5. . Miten Suomi mukana EUn kriisinhallinnassa? Roope
6. EU-kriittisen näkemyksiä (Seppänen, Soini … ) Jenna ja Hanna
7. Myönteinen EU-vaikuttaja (A. Stubb Antola Esko ) Henri
8. Yhteistyö poliisi- ja rikos- jariita-asioissa Saila
9. Miten EUta rahoitetaan. Suomen rooli. Mihin rahat menevät? Outi
10. Suomi 10 vuotta EUssa Mira
B. Kirjoitelma ja esitys toisesta
2. Miten EU vaikutttaa maatalouteen Pohjois-Pohjanmaalla Hanna
3. Mitä muuta EU rahoittaa Pohjois-Pohjanmaalla? Elina
5. Millaisia direktiivejä 2005-2006? Outi ja Janne
5. Miten EU vaikuttaa ympäristöasioissa? Jenna ja Henri
6. Miten EU vaikuttaa kilpailuun? Mira 7. Uusi perustuslaki hylätty – miten eteenpäin Heikki
8. Muuttoliike muualta Eurooppaan – miten suhtaudutaan? Rajoitetaan? Toivotaan? Roope ja Saila
9. Otetaanko Turkki mukaan? Henna
”Euroopan perustuslaki ja demokratia” (ympyrä)
Kuinka lähentää Euroopan unionia kansalaisiin?
- mitä tarkoittaa ja miten ilmenee subsidiari-eli läheisyysperiaate
- miten kansalaiset/Suomi voi vaikuttaa EUssa
- mikä on perustuslain kohtalo
”Ympäristö, liiikenne ja energia” (puolisuunnikas)
Mitä olisi tehtävä paikallisesti, Euroopassa ja maailmassa, jotta kehitys olisi kestävää?
- ilmastosopimus ja Eurooppa/Suomi
- jätteet ja kierrätys Euroopassa/Suomessa
- ympäristö ja luonnon monimuotoisuus Suomessa/Euroopassa – miten päätetään
”Euroopan paikka maailmassa” (neliö)
Mihin maailmanlaajuisiin tavoitteisiiin unionin pitäisi pyrkiä kansainvälisessä politiikassaan?
- Kuka päättää Euroopan unionin suhteista – millainen rooli?
- osallistuminen kriissien hallintaan
- kehitysyhteistyö ja humanitaarinen työ
”Koulutus, kulttuuri ja urheilu” (vinoneliö)
Miten urheilu voi lähentää pohjimmiltaan niin erilaisia kansakuntia, kulttuureita ja nuoria?
- opiskelijoille yhteistyömuotoja
”Euroopan tulevaisuus” (kolmio)
Miten voitaisiin lisätä Euroopan luovuutta ja kilpailukykyä koulutuksen ja kulttuurin alalla?