1..Opiskelijoilla eri määrä kursseja ja tunteja vuoden aikana
ja myös lukion aikana.
-28 – 36
kurssia lukuvuoden aikana
75 - 90 lukion aikana
-
pakollisia 47 - 51 kurssia, lisäksi syventäviä(s) ja soveltavia(so) kursseja, joista osa valtakunnallisia, osa lukion omia
kursseja
http://yrttis.pyhajoki.fi/lukio/ajankohtaista/kurssitarjotin.doc
http://yrttis.pyhajoki.fi/lukio/ajankohtaista/ainevalintakortti.doc
2..
Opiskelijan tuntimäärä vaihtelee eri jaksoina
-20 – 35
tuntia viikossa.
- kuka
tekee lukujärjestyksen opiskelijalle
http://lukio.pyhajoki.fi/
3.
Valinnat voivat muuttua lukion aikana
- miten muutetaan
- voiko tehdä vääriä valintoja?
4..Luokattomuus : tavoite kolmessa vuodessa
5..
Läksyt
Erilaiset työt ja projektit
6..
Poissaolot ja myöhästelyt
7..
Oppikirjat
-pakollisten kurssien
oppikirjat lukiolta
- syventäviä oppikirjoja – mitä muuta?
8.
Vastuuta ja vapauksia
- omat tavoitteet
- vapaa-ajan määrä
9..
Erilaisia arvosanoja
- 10 - 4.
s. k. t.
---- päästötodistus
- kirjaimia L,
E,……i
10. Lopussa yo-kirjoitukset
- 2000 –luvulla muutoksia
kokeeseen – miten vaikuttavat opiskeluun??
- milloin kirjoitetaan, milloin opiskelija tekee päätöksiä
http://www.ylioppilastutkinto.fi/
-----
voi hakea yliopistoihin ja ammattikorkeakouluihin
----- tulokset Pyhäjoen lukiossa?
oppilaskunnista 82 prosenttia arvioi opiskelijoiden viihtyvän luokattomasti
toimivassa lukiossa. Vajaa 3 prosenttia oli asiasta eri mieltä ja loput eivät
ottaneet asiaan kantaa. Lukio halutaankin säilyttää luokattomana. Tätä mieltä
oli lähes 72 prosenttia kyselyyn vastanneista rehtoreista ja yli 93 prosenttia
oppilaskunnista.
Opiskelijoiden mahdollisuudet suorittaa kursseja muussa kuin omassa
oppilaitoksessa olivat myös lisääntyneet. Useimmin opiskelijat suorittivat
lukio-opintoihin hyväksiluettuja kursseja
kesälukiossa, kansalaisopistossa, kesäyliopistossa, musiikkioppilaitoksessa,
toisessa lukiossa, aikuislukiossa/lukion aikuislinjalla, ulkomailla opiskelun
yhteydessä tai jossakin ammatillisessa oppilaitoksessa.
Opiskeluajat ovat pidentyneet luokattomuuden aikana kaiken kokoisissa
lukioissa. Opiskeluaikojen pidentymisen taustalla ei näytä olevan pienempi
opintojen keskeyttäminen eikä lukion suorittavan ikäluokan kasvu. Eniten
opintoajat ovat pidentyneet suurissa lukioissa. Niissä kasvua ei selitä
opiskelijoiden suorittamien kurssien suurempi määrä, sillä kurssisuorituksia on
keskimäärin enemmän pienten lukioiden opiskelijoilla.
Kyselyyn vastanneissa
lukioissa lukuvuonna 2003 - 2004 päättötodistuksen saa-neista
opiskelijoista 27,7 % oli suorittanut lukion oppimäärän minimikurssimää-rän
75 kurssia.
Opiskelijoista
yli yhdeksän prosenttia oli suorittanut päättötodistukseensa vähin-tään 85 kurssia. Laajojen opinto-ohjelmien
suorittaminen näyttäisi olevan hieman nousussa. Vuoden 2000 selvitykseen
(Luokattoman lukion toimivuus. Opetushal-lituksen moniste
6/2000.) verrattuna laajan opinto-ohjelman (vähintään 85 kurs-sia)
suorittaneiden osuus oli noussut vajaat kolme prosenttiyksikköä. Suhteelli-sesti eniten vähintään 85 kurssia lukionsa
päättötodistukseen olivat suorittaneet pienten lukioiden opiskelijat.
"Opiskelijat
viihtyvät luokattomasti toimivassa lukiossa" arvioi 82,2 %
oppilas-kunnista. Vain 2,8 % oli melko eri mieltä väittämästä, täysin eri
mieltä väittämäs-tä ei ollut yksikään oppilaskunta.
Myös oppilaskuntia
pyydettiin arvioimaan opiskelijoiden vastuuta lukiossa. Niis-tä
56,0 % arvioi, että "Lukiossa opiskelijalla on riittävästi vastuuta ja itsenäisyyt-tä". Vastaajista 11,2 % oli eri mieltä
väittämästä. Oppilaskunnista 9,3 % oli sitä mieltä, että "Opiskelijan
vastuu opiskelustaan on liian suuri", eri mieltä väittä-mästä
oli 72,0 % oppilaskunnista.
”Vapaus valita,
joustavuus” sisältää mainintoja, jotka koskevat vapautta valita yleensä,
mahdollisuutta valita kursseja, mahdollisuutta edetä omaan tahtiin ja
mahdollisuutta tehdä itseä kiinnostavia valintoja.
Yksilöllisyys lukion
etuna sai myös useita mainintoja rehtoreilta. Monet rehtorit pitivät
opiskelijalle tärkeänä etuna sitä, että lukiossa ei jää luokalle ja että
opetusjärjestelyt ovat joustavia.
”Itsenäisyys, vastuu,
motivaatio” sisältää nimensä mukaisia mainintoja. Opiskeli-joiden
viesti on selvä: Itsenäisyys ja vastuu opettavat tekemään valintoja, tekevät
opiskelusta mielekkään sekä motivoivat. Rehtorit syvensivät tätä näkemystä tuo-malla eri tavoin esille opiskelijan mahdollisuuksia
suunnitella opintojaan, mikä muun muassa opettaa suunnittelutaitoa.
Asiakokonaisuudessa
”Työjärjestys, kurssitarjotin, koeviikko” eniten mainintoja oppilaskuntien
vastauksissa saivat kurssien päällekkäisyys ja peruuntuminen. Myös koeviikkoa pidettiin
epäkohtana. Koeviikko voi olla raskas tai opiskelu koekeskeistä.
Osa opiskelijoista ei
saa kursseja suorituksi tai ei osaa tehdä valintoja. Oppilaskunnat myös
kertoivat, että ongelmana voi olla se, että ”hyppy peruskoulusta lukioon on
liian suuri” tai ”opiskelija voi jäädä katvealueelle, josta seuraa masennusta
ja pinnausta”. Epäkohtina todettiin muun muassa, että suuri vastuu saattaa
ahdistaa tai paineet käyvät liian suuriksi ja kukaan ei huomaa. Ongelma nähtiin
toisaalta laiskuutena ja toisaalta alisuoriutumisena. Eräs oppilaskunta
kiteytti, että ”jokaisen lukiolaisen pitäisi ymmärtää, että jos on vapautta,
pitää ottaa myös vastuuta”.
YHTEENVETO
Kirjoittajat
Selvityksen aineisto
Luokattoman lukion
toimivuus 2005 -selvityksen aineisto koottiin lukion rehto-reille
ja oppilaskunnille osoitetulla kyselyllä keväällä 2005. Kysely tehtiin otan-tana. Otanta edusti sekä alueellisesti että lukioiden
kokojakauman osalta suomen-kielistä lukioverkostoa. Rehtorikyselyyn vastasi 110
lukiota ja oppilaskunta-kyselyyn 108 lukiota.
Lukio-opiskelun kesto
Tilastokeskuksen
tietojen mukaan 83,6 % opiskelijoista sai lukion päättötodistuk-sen
nuorten lukiokoulutuksessa lukuvuonna 2003 - 2004 enintään kolmen vuoden
opinnoilla. Yli kolme vuotta opiskelleita päättötodistuksen saaneista oli 16,4
%.
Rehtorit arvioivat
keskeisimmiksi syiksi opintojen pidentymiseen opiskelijan heikon
opintomenestyksen, opiskelijan elämäntilanteen ja perheessä olevat on-gelmat, opiskelijoiden harrastusten suuren määrän sekä
opiskelijoiden työssä-käynnin. Oppilaskuntien mukaan
keskeisimmät syyt opintojen pidentymiseen oli-vat
opiskelijan heikko opintomenestys, harrastusten suuri määrä, epätietoisuus
jatko-opinnoista ja ylioppilastutkinnon hajauttaminen.
Lukio-opintojen
laajuus
Selvityksen lukioista
lukuvuonna 2003 - 2004 lukion päättötodistuksen saaneista opiskelijoista 27,7 %
oli suorittanut lukion oppimäärän minimikurssimäärän 75 kurssia. Yli yhdeksän
prosenttia oli suorittanut päättötodistukseensa vähintään 85 kurssia. Suhteellisesti
eniten vähintään 85 kurssin suorittaneita oli pienten lukioi-den
opiskelijoissa.
Opintojen
suorittaminen oman oppilaitoksen ulkopuolella
Rehtoreiden vastausten mukaan useimmin
opiskelijat olivat suorittaneet lukio-opintoihin hyväksiluettuja
kursseja kesälukiossa, kansalais-opistossa, kesäyliopistossa,
musiikkioppilaitoksessa, toisessa lukiossa, aikuislukiossa/lukion
aikuislinjalla, ulkomailla opiskelun yhteydessä tai jossakin ammatillisessa
oppilaitoksessa.
Opetusjärjestelyjä
Erilaisten työtapojen
käytön lisääntyneen viimeisten viiden vuoden aikana. Noin 79 % oli sitä mieltä,
että luokaton toimintamuoto lisää opiskelijan taitoa tehdä valintoja. Luokaton
lukio on opetusjärjestelyiltään toimiva. Tätä mieltä oli 79 % rehtoreista ja
noin 75 % oppilaskunnista.
Rehtoreista yli 74 %
ja oppilaskunnista noin 61 % arvioi, etteivät huoltajat tunne nykyistä
lukiojärjestelmää riittävän hyvin tukeakseen lapsiaan lukio-opinnoissa.
Oppilaskunnista noin
82 % arvioi, että opiskelijat viihtyvät luokattomasti toimi-vassa
lukiossa.
Lukion luokattomuuden
etuja ja epäkohtia
Luokattomuuden
suurimpana etuna lukion näkökulmasta rehtorit pitivät lukion mahdollisuutta
tarjota yksilöllisiä, joustavia ja valinnaisia opintoja. Sekä rehtorit että
oppilaskunnat arvostivat opiskelijan näkökulmasta katsottuna eniten valinto-jen vapautta ja joustavuutta. Oppilaskunnat
arvostivat toiseksi eniten vaihtuvuutta ja vaihtelua, mikä rehtoreiden
arvioinneissa sijoittui vasta neljänneksi yleisimmäksi eduksi.
Suurimpana epäkohtana
ja kehittämistarpeena lukion näkökulmasta rehtorit nos-tivat
esiin opintoohjauksen ja opintojen seurannan. Lähes
yhtä usein nousivat esiin kurssitarjottimen laatimisen vaikeudet. Sekä rehtorit
että oppilaskunnat piti-vät opiskelijan näkökulmasta
suurimpana epäkohtana erilaisia työjärjestyksen ja kurssitarjottimen
laatimiseen liittyviä ongelmia sekä koeviikkojärjestelmään liit-tyviä
epäkohtia.
..Opiskelijoilla eri määrä
kursseja ja tunteja vuoden aikana ja myös lukion aikana.
-28 – 32 kurssia
lukuvuodessa
75 - 80 lukion aikana
-pakollisia 45 kurssia, lisäksi syventäviä ja soveltavia
2.. Opiskelijan tuntimäärä vaihtelee eri jaksoina
-20 – 35 tuntia viikossa.
3..Luokattomuus
4.. Läksyt
Erilaiset työt ja projektit
5.. Poissaolot ja myöhästelyt
6.. Oppikirjat
-pakollisten kurssien
oppikirjat
7.. Vastuuta ja vapauksia
8.. Erilaisia arvosanoja
- 10 -
4. s. h.
k. t.
9. Päästötodistuksen arvosanat
10. Lopussa yo-kirjoitukset
·
Participants are invited to fill in the
registration form describing their school context and their motivation to take
part in this Comenius Seminar.
·
Participants are requested to fill in the
registration form choosing the workshop they want to attend.
ARRIVAL AND
REGISTRATION OF PARTICIPANTS AT THE HOTEL DIPLOMATIC, |
|
19.00 |
Setting up the stands and Mingling – European buffet |
PLENARY SESSION – |
|
|
9.00 |
Welcome and opening of the seminar National
and Local Authorities |
|
|
Introduction
to the theme of the seminar: “Let’s learn to decide together” LLP Agency – |
|
10.00 |
The Idea of Democracy |
|
10.30 |
“Public
resources in the era of globalisation” Comitato Italia 150 and Biennale Democrazia |
|
11.00 |
Coffee break |
|
11.30 |
Round
table: Water – Food – Climate, Environment and Territory - Access to
Knowledge and to Information |
|
13.00 |
Lunch |
|
14.30 |
Comenius
partnerships: ideas and suggestions for a good Comenius partnership |
|
15.00 |
The
participants’ turn: Working Groups Coffee
will be served in working groups
|
|
20.00 |
Dinner |
|
|
City
tour “Artist’s Lights” |
|
|
||
9.00 |
Working groups |
|
|
Coffee break |
|
|
Working groups |
|
13.00 |
Lunch |
|
|
Working groups |
|
|
Coffee
break
|
|
|
Working groups |
|
18.00 |
Visit
to Mole Antonelliana: the http://www.museocinema.it/en/cover_en.php |
|
20.00 |
Buffet at Ciak Bar, the multimedia café at the |
|
|
|
|
||
9.00 |
Working groups and filling in draft
applications |
|
11.00 |
Projects presentation and conclusions
in plenary session at Regional Council Hall – Palazzo Lascaris Certificates
of attendance |
|
13.30 |
Lunch |
|
15.00 |
Visit to “Reggia Reale
di Venaria” |
|
20.00 |
Tipical Piedmontese dinner at Eataly: the Biggest Food and
|
DEPARTURE |
|