AINEREAALI
MALLIKOE
YLIOPPILASTUTKINTOLAUTAKUNTA
HISTORIAN MALLIKOE
Enintään
6 tehtävään saa vastata. Muita vaativampiin, +:lla merkittyihin
tehtäviin
annetut vastaukset arvostellaan pistein 0—9 tavanomaisen asteikon
0—6
asemesta.
Monikohtaisissa tehtävissä on erikseen ilmoitettu eri alakohtien
maksimipistemäärä.
1.
Alla olevassa taulukossa esitetään Euroopan väkiluvun kehitys vuodesta
400 eKr. vuoteen 2000 jKr.
Lähde: Atlas of World Population
History, 1987
Tarkastele
Euroopan väkiluvun merkittävimpiä muutoksia ja niiden syitä.
2.
Vertaa keskiajan ja 1900-luvun loppupuolen länsieurooppalaista kaupunkia
elinympäristöinä.
3.
Valitse yksi renessanssiajan tai uuden ajan alun merkkihenkilö ja arvioi, miten
hän
on muuttanut maailmankuvaa ja maailmankatsomusta.
4.
Alla on Berliinissä 1930-luvun alussa otettu valokuva. Kuvassa näkyvässä
kilvessä
lukee teksti: ”Saksalaiset, puolustautukaa!
Älkää ostako juutalaisilta!”
a)
Mitä juutalaisia vastaan käytettyjä keinoja näkyy kuvassa? (2 p.)
b)
Mistä antisemitismin (juutalaisvastaisuuden) leviäminen 1930-luvun
Saksassa
johtui, ja millaisia muotoja se sai? (3 p.)
c)
Mitä selviytymiskeinoja Saksan juutalaisväestöllä oli? (1 p.)
5.
Neuvostoliitto ja Yhdysvallat harjoittivat ydinaseisiin perustuvaa
kilpavarustelua
1945—1990.
Miten syntynyt ”kauhun tasapaino” vaikutti kansainväliseen
politiikkaan
tuona aikana?
.
6.
Alla on tilasto kauppiaiden lukumäärästä Suomessa vuosina 1860—1913.
Vuosi
Maaseutukauppiaita Kaupunkikauppiaita
1860
202 1 305
1870
1 022 1 590
1880
2 094 1 890
1890
3 170 4 414
1900
4 391 6 353
1913
5 670 10 312
Lähde: Suomen
taloushistoria II, 1982
Pohdi,
miten tilasto kuvastaa 1800-luvun jälkipuoliskon talouselämän muutoksia
yhtäältä
maaseudulla ja toisaalta kaupungeissa.
7.
Alla on Suomea kuvaava osa ruotsalaisen Olaus Magnus Gothuksen (Olavi
Maununpojan)
Carta Marina -karttapiirroksesta vuodelta 1539 (kartan väritys
on
myöhemmältä ajalta).
karttaa
ei voi näyttää
a)
Miten Suomen karttakuva eroaa nykyisestä, ja miten nuo erot selittyvät?
(2
p.)
b)
Pohdi, minkälaisena Suomen asema ja olot näyttäytyvät kartan antaman
informaation
valossa. (4 p.)
8.
Alla on kaksi eurooppalaista kuvausta ulkoeurooppalaisista kulttuureista 1600-
luvulta.
”Uskomme vuoksi olemme lähteneet omasta maastamme;
uskomme vuoksi
olemme hylänneet sukulaisemme ja ystävämme; uskomme
vuoksi olemme
ylittäneet valtameren; uskomme vuoksi olemme jättäneet
taaksemme
ranskalaisten suuret laivat matkustaaksemme teidän
pienissä kanooteissanne;
uskomme vuoksi olemme luopuneet hienoista taloistamme
elääksemme teidän
kaarnamajoissanne; uskomme vuoksi olemme evänneet
itseltämme luonnollisen
ravintomme ja herkulliset ruokalajit, joita olisimme
voineet nauttia Ranskassa,
syödäksemme teidän maissijauhovelliänne ja muita
ruokavarojanne, joihin
meidän maamme eläimetkään tuskin koskisivat.”
jesuiittaisä Chaumonot’n sanat
Pohjois-Amerikan irokeesi-intiaaneille vuonna 1656
”Mitä tulee villien hengenlahjoihin, ne ovat hyvät.
Uskon, että kaikki sielut on
tehty samasta aineesta eivätkä ne eroa toisistaan
oleellisesti; siten näillä
barbaareilla, joilla on hyvin muodostunut keho sekä
sopusuhtaiset ja toimintakykyiset
ruumiinosat, täytyy olla hyvä ymmärryskyky. He eivät vain
ole
saaneet kasvatusta ja opetusta. Heidän sielunsa on
maaperä, joka on
luonnostaan hyvä, mutta sitä rasittaa kaikki se paha,
mitä maasta voi nousta,
kun se on ollut hylättynä maailman syntymisestä saakka.
Vertaan tietenkin
näitä villejä [ranskalaisiin] maalaisiin, koska kummatkin ovat yleensä vailla
opillista sivistystä, vaikkakin meidän talonpoikamme ovat
siinä korkeammalla
tasolla; en kuitenkaan ole nähnyt vielä ketään tänne [Amerikkaan]
saapunutta,
joka ei tunnustaisi ja avoimesti myöntäisi, että nämä
villit ovat älykkäämpiä
kuin tavalliset talonpoikamme.”
jesuiittaisä Le Jeunen sanat
Pohjois-Amerikan huron-intiaaneista vuonna 1634
a)
Millaisen kuvan Chaumonot ja Le Jeune
antavat intiaaneista ja heidän
kulttuureistaan?
(1 p.)
b)
Vertaa Chaumonot’n ja Le Jeunen
näkemyksiä omasta kulttuuristaan. (2 p.)
c)
Pohdi, mitä erilaisia seurauksia Chaumonot’n ja
Le Jeunen ajattelutavat
ovat
saaneet aikaan eurooppalaisten ja ei-eurooppalaisten kulttuurien
kohdatessa.
(3 p.)
+9.
Alla on kolme kannanottoa sosialistisen liikkeen varhaisilta johtohahmoilta.
”Ei koneiden parantaminen, ei tieteen soveltaminen
tuotannossa, ei liikennevälineiden
paraneminen, eivät uudet siirtomaat, ei siirtolaisuus, ei
markkinoiden laajeneminen, ei vapaakauppa eivätkä kaikki
nämä yhdessäkään
poista työtätekevien joukkojen kurjuutta.”
Karl Marxin puheesta ensimmäisessä internationaalissa
1864
”Siten kehittyvät köyhälistön mahtikeinojen
rinnalla myös kapitalismin mahtikeinot,
ja tämän kehityksen loppuna ei voi olla mikään muu kuin
suuri,
ratkaiseva taistelu molempien välillä, taistelu, joka ei
voi lakata ennen kuin
köyhälistö on saavuttanut voiton”.
Karl Kautsky,
Yhteiskunnallinen vallankumous (alkuteksti 1892, julkaistu suomeksi 1909)
”Porvarillisen talousjärjestelmän kehitys on
vaatinut paljon pitemmän ajan ja
osoittanut, että tämä yhteiskuntamuoto on paljon enemmän
laajentumis- ja
muodostumiskykyinen. [...] Yhteiskunnan rikkaus on niin
tavattomasti
kasvanut ja levinnyt niin laajalle, että pysähdyksen
vaaraa vastaan
taistelemiselle on olemassa aivan toiset mahdollisuudet
kuin ennen.
Markkinain suuri laajentuminen on luonut
tasaantumismahdollisuuksia, niin
että niitä nyt on samassa määrässä kuin niitä ennen
puuttui.”
Eduard Bernstein, Sosialidemokratian revisionismi
(alkuteksti 1909, julkaistu suomeksi 1910)
a)
Millaiseksi Karl Marx ja Karl Kautsky ennustivat
yhteiskunnan
tulevaisuuden?
(2 p.)
b)
Miten Eduard Bernsteinin arvio yhteiskunnassa
tapahtuneesta kehityksestä
eroaa
Marxin ja Kautskyn ennustuksista? (3 p.)
c)
Miten sosialistisen liikkeen jakautuminen vastasi yllä olevissa lainauksissa
ilmeneviä
erilaisia näkemyksiä yhteiskunnan kehityksestä? Voit vastata
c-kohdan
kysymykseen myös Suomen historian valossa. (4 p.)
+10.
Mainilan laukaukset 26.11.1939 Suomen ja
Neuvostoliiton rajalla johtivat
siihen,
että Neuvostoliitto 28.11.1939 sanoi irti maiden välisen hyökkäämättömyyssopimuksen
ja
talvisota alkoi. Alla on kolme kannanottoa sotaan
johtaneista
tapahtumista.
Pilapiirtäjä Oki Räisäsen
piirroksessa 20.11.1939 norsu moittii hiirtä.
”Neuvostoliitto on todennut Suomen hallituksen
asettuneen vihamieliselle
kannalle Neuvostoliittoon. Kahden viime
kuukauden aikana pidetyissä
neuvotteluissa Neuvostoliitto esitti minimivaatimuksensa,
mutta Suomen
hallitus asettui sovinnonvastaiselle vihamieliselle
kannalle sen sijaan, että olisi
”Neuvostoliitto on todennut Suomen hallituksen asettuneen
vihamieliselle
kannalle Neuvostoliittoon. Kahden viime
kuukauden aikana pidetyissä
neuvotteluissa Neuvostoliitto esitti minimivaatimuksensa,
mutta Suomen
hallitus asettui sovinnonvastaiselle vihamieliselle
kannalle sen sijaan, että olisi
pyrkinyt yhteisen pohjan löytämiseen sopimuksen
aikaansaamiseksi. Suomen
hallitus on kulkenut tietä, joka on johtanut
neuvotteluiden tuloksettomuuteen.
Tämä johti lopulta Neuvostoliiton rajalla tapahtuneisiin
pöyristyttäviin
provokaatioihin, tykistöammuntaan ja veriuhreihin.”
Neuvostoliiton ulkoasiainkomissaarin Vjatsheslav
Molotovin radiopuheesta 29.11.1939
”Hallitukseni haluaa erityisesti korostaa
hyökkäämättömyyssopimuksen
5. artiklaa, jossa molemmat sopimuspuolet ovat
ilmoittaneet pyrkivänsä
ratkaisemaan kaikki välillään ehkä syntyvät riidat,
olivatpa ne mitä laatua tai
alkuperää tahansa, oikeudenmukaisuuden hengessä ja
tahtovansa käyttää
niiden ratkaisuun yksinomaan rauhallisia keinoja. Tässä
tarkoituksessa
molemmat sopimuspuolet ovat sitoutuneet alistamaan mahdolliset
niiden
väliset ristiriitaisuudet, joita ei kohtuullisessa ajassa
ole saatu tavallista
diplomaattista tietä selvitetyksi, sovittelumenettelyyn
sovittelulautakunnassa.
Sanotun artiklan sovittelumenettelyä on käytettävä
erikoisesti kysymyksen
ollessa siitä, onko molemminpuolista
hyökkäämättömyysvelvollisuutta loukattu
vai ei.
Edellä olevaan viitaten hallitukseni ehdottaa, että
— — kutsuttaisiin — —
sovittelulautakunta viipymättä koolle käsittelemään
syntynyttä erimielisyyttä.
— — on hallitukseni valmis sopimaan
Neuvostoliiton hallituksen kanssa
Karjalan Kannaksella olevien puolustusjoukkojen
siirtämisestä — — sellaiselle
etäisyydelle Leningradista, ettei voida väittääkään
niiden uhkaavan sen
turvallisuutta.”
Suomen hallituksen pääministerin A. K. Cajanderin
ulkoasiankomissaari Molotoville 29.11.1939
lähettämästä viestistä, joka saapui perille 30.11.1939.
a)
Vertaa Oki Räisäsen ja Vjatsheslav
Molotovin antamaa kuvaa Suomen ja
Neuvostoliiton
suhteista. (2 p.)
b)
Vertaa Suomen hallituksen ja Molotovin kannanottoja
ja arvioi Suomen
ratkaisuehdotuksen
toteutumisedellytyksiä. (3 p.)
c)
Missä määrin Mainilan laukaukset todella olivat
talvisodan syy? (4 p.)
Mallivastauksia
YLIOPPILASTUTKINTOLAUTAKUNTA
HISTORIAN MALLIKOKEEN
ARVOSTELUOHJEET
Näiden
arvosteluohjeiden laadinnan pohjana ja arvostelun lähtökohtana ovat lukion
uuden
opetussuunnitelman perusteissa annetut historian opetuksen tavoitteet ja
arvioinnin
perusteet (Lukion opetussuunnitelman perusteet 2003, s. 178). Historiaaineessa
kokelaalta
odotetaan sekä käsitteiden ja keskeisten tapahtumien tuntemusta
että
itsenäistä yhdistely- ja päättelykykyä. On huomattava, että tehtävien joukossa
on
sekä
kurssirajat että oppiainerajat ylittäviä tehtäviä. Pääpiirteissään pakollisista
kursseista
on kaksi tehtävää ja syventävistä yksi. Ns. jokeritehtävän vaatimustaso on
korkeampi
kuin tavallisen tehtävän, mutta vallitsevan arvostelukäytännön
mukaisesti
pisteskaala poikkeaa tavallisen tehtävän skaalasta vasta
arvosteluasteikon
yläpäässä (4 pisteestä alkaen).
Tehtävä
1.
Kyseessä
on Euroopan väestönkehitystä kuvaavan taulukon tulkinta. Olennaista on
taulukon
suurten linjojen tulkinta yksityiskohtiin takertumatta, koska kysymys on
ajallisesti
sangen laaja. Perusasiana ja vastauksen lähtökohtana on räjähdysmäinen
väestönkasvu.
Kokelaan tulisi nimetä merkittävimmät väestönkehityksen taitekohdat
(esim.
Rooman valtakunnan häviö, musta surma, pikku jääkausi, uskonsodat,
teollistuminen,
toinen maailmansota). Lisäksi olennaista on löytää joitakin keskeisiä
selittäviä
tekijöitä, kuten ilmaston ja ravintotilanteen muutokset, maataloustekniikan
kehitys,
sodat, epidemiat sekä lääketieteen ja hygieenisten olojen kehitys.
Ansioituneemmissa
vastauksissa ilmiöt sidotaan aikaansa tarkemmin eikä niitä
ainoastaan
luetteloida. Erityisen positiivista on luonnollisesti kyky analysoida itse
tilastomenetelmää (esim. aikajanan asteikon muutos, joka vaikuttaa kuvion
muotoon).
Tehtävä
2.
Tehtävässä
on olennaista tuntea ja kuvata, millaisia keskeisiä piirteitä inhimillisen
elämän
kannalta liittyy toisaalta keskiaikaiseen ja toisaalta viime vuosisadan lopun
kaupunkiin.
Vastauksessa voisi siis käsitellä esim. asuntoja, katuja, liikennettä,
ympäristön
terveellisyyttä ja turvallisuutta. Syy-yhteyksien erittely eli elinolojen ja
niiden
muutosten tarkastelu kohottaa vastauksen arvoa. Taidehistoriaan liittyvät
ilmiöt
(esim. kaupunkiarkkitehtuurin tyylisuunnat) ovat merkityksellisiä vain mikäli
ne
liittyvät kaupunkeihin elinympäristöinä. Pelkkä kummankin kaupunkityypin
kuvailu
ilman vertailua ja perusteluja antaa korkeintaan tyydyttävän pistemäärän.
© Ylioppilastutkintolautakunta 2004
Tehtävä
3.
Kysymys
mittaa kykyä hahmottaa uuden ajan alun maailmankuvan ja -katsomuksen
muutosta
sekä yksilön vaikutusta siihen. Merkkihenkilö voi yhtä lailla olla tieteen,
taiteen
kuin jonkin muunkin elämänalueen edustaja (esim.
uskonnollinen uudistaja,
poliittinen
vaikuttaja, löytöretkeilijä, sotapäällikkö tai kulttuurin mesenaatti).
Olennaista
on muutoksen arviointi, eli hyvä vastaus vaatii näkemystä niin aiemmasta
maailmankuvasta
ja -käsityksestä kuin myös muutoksen luonteesta. Tyydyttävässä
vastauksessa
nimetään henkilö, ajoitetaan hänet suunnilleen ja sijoitetaan
toimintaympäristöönsä.
Kiitettävässä vastauksessa edellytetään merkkihenkilön ja
hänen
tuomansa muutoksen vaikutuksen tarkempaa analyysiä.
Tehtävä
4.
Tehtävä
kohdentuu keskeisesti Kansainväliset suhteet -kurssiin, mutta sisältää
aineksia
myös Eurooppalainen ihminen -kurssista. Tehtävän eri alakohtien
pistemäärät
kuvaavat ko. kohtien vaikeusastetta. Tyydyttävä vastaus edellyttää
kuvan
merkkien ja sen esittämän tilanteen tulkintaa (Daavidin
tähti, militaristinen ja
taloudellinen
painostus). Tarkastellaan joitakin tekijöitä, esim. taloudellista ahdinkoa
ja
natsien propagandaa sekä juutalaisvastaisia toimia (esim. kauppaboikotit,
juutalaisten
elämälle asetetut rajoitukset, getot, rotulait, katuväkivalta ja
keskitysleirit).
Pieni osa juutalaisista onnistui pakenemaan Saksasta (esim.
tieteen ja
taiteen
edustajia). Kiitettävässä vastauksessa puututaan totalitaariseen
järjestelmään
vainojen mahdollistajana ja käsitellään antisemitismin juuria. Samaten
selvitetään
toimenpiteiden kärjistymistä 1930-luvun kuluessa ja sodan aikana.
Vainoista
selviäminen oli joillekin mahdollista painumalla ”maan alle” ja
usein
toimimalla
vastarintaliikkeissä.
Tehtävä
5.
Tehtävän
tarkoitus on antaa kokelaalle mahdollisuus osoittaa kansainvälisen
politiikan
yhden ongelma-alueen, nimittäin suurvaltojen valtakilpailusta johtuneen
sotilaallisen
varustelukilvan, tuntemusta. Kysymys on laaja ja edellyttää kokelaalta
”metsän
näkemistä puilta”. Perustason käsitteitä ja tapahtumasisältöjä ovat:
sotilasliitot
ja ydinaseet, tärkeimmät kriisit (esim. Berliini, Kuuba) ja
liennytyspyrkimykset.
Kokelas voi edelleen syventää vastaustaan käsittelemällä
yhdistellen
ja arvioiden esimerkiksi ydinaseteknologian kehitystä, maapallon
strategisia
polttopisteitä (esim. Lähi-itä, Berliini), Yhdysvaltojen ja Neuvostoliiton
sotilaspoliittista
etupiirijakoa eri mantereilla ja aseidenriisuntapyrkimyksiä sekä
Neuvostoliiton
romahtamista.
© Ylioppilastutkintolautakunta 2004
Tehtävä
6.
Kysymyksen
kiitettävä vastaus edellyttää Suomen talouselämän murroskauteen
liittyvien
tietojen soveltamista ja kykyä liittää ne tilastossa annettuun materiaaliin.
Tyydyttävässä
vastauksessa käsitellään sekä maaseudun että kaupunkien kaupan
kehitykseen
vaikuttaneita tekijöitä suhteuttaen ne tilastossa näkyvään muutokseen.
Maaseudulla
niitä olivat mm. kaupan vapautuminen ja lisääntyneet tulot
(metsäkaupat
ja maitotaloustuotteet), kaupungeissa puolestaan teollisuuden luomat
työpaikat
ja väkiluvun kasvu. Syvällisemmässä vastauksessa ymmärretään
laajemmin
talouselämän muutosten yhteydet kotimaankaupan kehitykseen.
Teollistumisen seurauksena välittömästi ja välillisesti
syntyneet tulot sekä
maatalouden
rakennemuutos mahdollistivat elintason nousun ja kysynnän kasvun.
Lisäksi
voidaan pohtia mm. tehdasvalmisteisten tuotteiden nousua, liikenteen
kehittymistä
ja rahan yleistymistä kaupankäynnin helpottajina sekä siirtymistä
omavaraistaloudesta vaihdanta- ja rahatalouteen.
Tehtävä
7.
Kyseessä
on selkeästi integratiivinen tehtävä maantieteen
oppiaineen suuntaan. Eri
kohtien
pisteitys antaa kokelaalle kuvan niiden vaativuustasosta. Kohdan a)
vastauksessa
voidaan kiinnittää huomiota esim. Etelä-Suomen kiilamaiseen muotoon
verrattuna
nykyiseen muotoon sekä järvien ja jokien paikkoihin. Suomen alueen
Ruotsin puoleiset osat tarkemmin tunnettuja kuin
syrjäseudut. Analyyttisemmassa
vastauksessa
voidaan käsitellä myös esim. mitta-asteikkojen ja mittaustekniikoiden
merkitystä
sekä karttaprojektion muutosta. Tehtävän b-kohdassa huomio kiinnittyy
Suomeen
Ruotsin ”takamaana” ja etuvartiona idän suuntaan
(rajojen turvaaminen,
Ruotsin vaakunat rajojen merkkinä).
Luontaiselinkeinot hallitsevat kuvaa, ja myös
vesiliikenne
on olennaista. Riista on monipuolista, ja kartassa voidaan havaita myös
kalastusta
ja hylkeenpyyntiä. Myös kartan antaman sanallisen informaation käyttö
(esim.
maakunnat) on sinänsä ansio. Paljon muutakin voi kartasta lukea, mutta
kiitettävässä
vastauksessa olennaista on asioiden perusteltu yhdistäminen
oppikirjoista
opittuun tietoon.
Tehtävä
8.
Tehtävä
kohdentuu Kulttuurit kohtaavat -kurssiin. Sen aineisto liittyy Pohjois-
Amerikan
1600-lukuun, mutta sen asettelu mittaa yleisesti taitoa lukea dokumentteja
ja
vertailla niitä sekä taitoa tiivistää dokumenteissa ilmeneviä ajatustapoja ja
verrata
niitä
eurooppalaisen ja ei-eurooppalaisen kulttuurin kohtaamiseen kokelaan
valitsemalla
kohdealueella. Tehtävä on kolmiosainen ja sen eri osat on pisteitetty
vaatimustason
mukaisesti. Tyydyttävässä vastauksessa selvitetään kirjoittajien
näkemykset
intiaanien ja ranskalaisten kulttuurista ja todetaan esim.
eurooppalaisten
yleensä asettautuneen ei-eurooppalaisten kansojen yläpuolelle eri
kohtaamistilanteissa.
Kiitettävässä vastauksessa selvitetään edelleen esim.
eurooppalaisten
lähetystoimintaa, länsimaisten tapojen istuttamista
alkuperäiskulttuureihin
(mm. koulutus) ja alkuperäiskansojen valjastamista
työvoimaksi.
Ansiokasta on kirjoittajien retoriikan ja motiivien pohdinta.
© Ylioppilastutkintolautakunta 2004
Tehtävä
+9.
Tehtävä
on jokeritehtävä, joka mittaa kolmen eri
dokumentin sisällön ymmärtämistä,
tulkintaa
suhteessa toisiinsa ja sijoittamista poliittis-aatehistorialliseen kehykseen.
Tehtävänanto
jakautuu siten kolmeen kohtaan, joista annetut pistemäärät ovat
suhteessa
eri kohtien vaativuustasoon. Tyydyttävässä vastauksessa nähdään tekstien
perusero
yhteiskunnan ristiriitojen kärjistymisen ja niiden
lieventymismahdollisuuden
välillä (Marx & Kautsky versus
Bernstein). Todetaan
liikkeen
jakautuminen vallankumoukselliseen, kommunistiseen ja
sosiaalidemokraattiseen
linjaan. Kiitettävässä suorituksessa edellytetään sen
erittelyä,
miten kirjoittajat (lähinnä Bernstein) näkivät
talouden eri tekijöiden voivan
vaikuttaa
yhteiskunnallisten olojen kehitykseen. Siinä myös kiinnitetään huomiota
puheenvuorojen
eriaikaisuuteen ja sen mahdolliseen vaikutukseen tekstien sävyyn.
Tarkastellaan
jonkin maan (esim. Suomen, Saksan, Venäjän) kannalta, miten
työväenliike
ko. maassa jakautui sekä millaisia piirteitä työväenpuolueiden
pyrkimyksissä
oli.
+10
Tehtävän
tarkoitus on antaa kokelaalle mahdollisuus osoittaa ulkopoliittisten
dokumenttien
lukutaitoa ja yhden Suomen historian keskeisen tapahtumasarjan
analyysikykyä.
Tässä ns. jokeritehtävässä annettu eri kohtien pistejako antaa
osviittaa
kunkin kohdan odotettujen vastausten laajuudesta. Kohta a) edellyttää
mainittujen
dokumenttien sanomien ymmärtämistä, b) niiden poliittisen sisällön
vertailua
ja kokoavien johtopäätösten tekemistä ja c) tehtävän sijoittamista kokelaan
laajempaan
lukeneisuuteen. Tehtävän a-kohdassa dokumenteista aukeavat
ainakin
seuraavat tulkinnat: Molotov esittää Suomella olevan
vihamielisiä aikeita ja
syyttää
Suomea aseisiin tarttumisesta. Oki Räisänen torjuu
syytöksen vedoten
osapuolten
yhteismitattomiin resursseihin. Terävöittämällä tulkintaa kokelas voi
päätellä
Molotovin tekstistä, että Moskovan tarkoitus oli
lopettaa neuvottelut ja
aloittaa
sota. Tehtävän b-kohdassa kokelaan odotetaan tulkitsevan dokumenteista
tilanteen
kriittisyyden. Molotov katsoo neuvottelutien
loppuneen, kun Suomen
hallitus
puolestaan yrittää voittaa aikaa neuvotteluille. Kyseessä oli myös suurvallan
arvovaltakysymys.
Vastausta voi syventää sijoittamalla kannanotot Moskovan
neuvottelujen
yleiseen kulkuun. Tehtävän c-kohdassa kokelaan tulee pohtia
pitemmällä
aikaperspektiivillä Suomen ja Neuvostoliiton neuvottelujen kariutumisen
syitä
sekä talvisodan kansainvälistä poliittista taustaa (esim. Molotovin—Ribbentropin
sopimuksen
salainen lisäpöytäkirja). Hänen odotetaan myös tuntevan oletukset
Mainilan laukausten todennäköisestä
provokaatioluonteesta.
YLIOPPILASTUTKINTOLAUTAKUNTA
YHTEISKUNTAOPIN MALLIKOE
Enintään
6 tehtävään saa vastata. Muita vaativampiin, +:lla merkittyihin
tehtäviin
annetut vastaukset arvostellaan pistein 0—9 tavanomaisen asteikon
0—6
asemesta.
Monikohtaisissa tehtävissä on erikseen ilmoitettu eri alakohtien
maksimipistemäärä.
1.
Miten tasavallan presidentti valitaan Suomessa?
2.
Viime vuosikymmeninä monet ääriryhmittymät ovat nostaneet Euroopassa
kannatustaan.
Miksi poliittiset ääriliikkeet eivät Suomessa ole samana aikana
juuri
saaneet kannatusta? Tarkastele asiaa yhteiskunnallisten olojen ja poliittisen
järjestelmän
kannalta.
3.
Alla olevissa virkkeissä on esitetty eräitä taloustieteen käsitteitä.
a)
Saksa ja Ranska sekä Portugali eivät ole piitanneet euroalueen vakaus- ja
kasvusopimuksesta
ja joutuvat sen vuoksi tuomioistuimen eteen. Mitä
vakaus-
ja kasvusopimuksella tarkoitetaan, ja miten kyseiset maat ovat
rikkoneet
sitä? (2 p.)
b)
Suomessa verotus voi olla suhteellista tai progressiivista. Selvitä esimerkin
avulla
näiden veromuotojen ero. (2 p.)
c)
Metsäliitto vaatii kolmikantaperiaatteen jatkamista tuloneuvotteluissa. Mitä
kolmikantaperiaate
tässä yhteydessä tarkoittaa? (2 p.)
4.
Tomaattikilolla oli helmikuun alussa 2004 suomalaisessa elintarvikeliikkeessä
seuraavia
hintoja:
Suomalainen tomaatti 6,80 €
Suomalainen luomutomaatti 11,75 €
Espanjalainen tomaatti 2,85 €
Espanjalainen luumutomaatti 5,10 €
Israelilainen kirsikkatomaatti 4,20 €
Egyptiläinen kirsikkatomaatti 6,00 €
Selvitä,
mitkä tekijät vaikuttavat tomaattien hintaeroihin.
5.
Miten määritetään, milloin jokin teko on rikos? Miksi ja missä oloissa
rikoksesta
voidaan jättää rangaistus tuomitsematta?
6.
Jani on päässyt opiskelemaan toiselle paikkakunnalle ja haluaa ostaa pienen
asunnon.
Pankki kuitenkin antaa Janille lainan vain käypää vakuutta vastaan.
Millaisia
vakuuksia pankki voi hyväksyä?
7.
Alla on kaksi kannanottoa eurooppalaisesta identiteetistä.
”Euro on myös voimakas tekijä eurooppalaisen
identiteetin luomisessa. Valtiot,
joilla on yhteinen valuutta, ovat valtioita, jotka ovat
valmiita yhdistämään kohtalonsa
osaksi integroitua yhteisöä. Euro tuo kansalaiset
lähemmäksi toisiaan
ja tulee tuottamaan kouriintuntuvan osoituksen Euroopan
kansalaisten välisestä
lähentymisestä, jota on jo tapahtunut 40 viime vuotta tai
kauemminkin.”
Euroopan unionin komission puheenjohtaja Jacques Santer, InfoEuro, toukokuu 1998
© Ylioppilastutkintolautakunta 2004
2
”Minulle kansainvälisyys on aina syntynyt
erilaisuudesta ja kulttuurien vuorovaikutuksesta,
enkä siksi pyri tavoittelemaan ’yleiseurooppalaista
identiteettiä’.
En usko, että sellaista on edes olemassa. Meillä pitää
olla itsetuntoa olla oma
itsemme, me olemme eurooppalaisia sellaisina kuin
olemme.”
Suomen pääministeri Matti Vanhanen, Helsingin Sanomat 3.2.2004
a)
Vertaa Santer´n ja Vanhasen näkemyksiä eurooppalaisen
identiteetin
luonteesta.
(2 p.)
b)
Miksi Euroopan unioni on tietoisesti pyrkinyt vahvistamaan eurooppalaista
identiteettiä,
ja mitä keinoja se on tässä työssä käyttänyt? (4 p.)
8.
Maastrichtin sopimuksessa vuonna 1992 sovittiin Euroopan kansalaisuuden
perustamisesta.
Ketkä ovat Euroopan kansalaisia, ja mitä oikeuksia heille
kuuluu?
+9.
Alla on taulukko
+9.
Alla on taulukko 25—64-vuotiaiden henkilöiden koulutustasosta eräissä
maissa
vuonna
2001.
taulukkoa
ei voi näyttää
0 % 10 % 20 % 30 % 40 % 50 % 60 % 70
% 80 % 90 % 100 %
Portugali
Espanja
Italia
Irlanti
Belgia
Ranska
Alankomaat
Suomi
Itävalta
Tanska
Ruotsi
Kanada
Saksa
Japani
Iso-Britannia
Norja
Yhdysvallat
Sveitsi
a)
Pohdi, mitä taulukko kertoo eri maiden koulutuksesta. (2 p.)
b)
Miten arvioit Suomen koulutustasoa muihin maihin verrattuna? (3 p.)
c)
Miten eri koulutusasteiden jakauma vaikuttaa tietyn maan hyvinvointiin?
(4
p.)
+10.
Alla on tilasto työttömien määrästä Suomen eri maakunnissa vuonna 2003.
Työttömyysaste
(%):
Koko maa 9,0
Ahvenanmaa 2,6
Uusimaa 6,5
Itä-Uusimaa 5,8
Varsinais-Suomi 8,4
Satakunta 9,1
Kanta-Häme 7,9
Pirkanmaa 10,1
Päijät-Häme 9,3
Kymenlaakso 10,0
Etelä-Karjala 9,3
Etelä-Savo 9,4
Pohjois-Savo 10,7
Pohjois-Karjala 15,1
Keski-Suomi 11,5
Etelä-Pohjanmaa 7,8
Pohjanmaa 6,6
Keski-Pohjanmaa 8,3
Pohjois-Pohjanmaa 11,5
Kainuu 17,0
Lappi 15,6
Lähde: Tilastokeskus, Työvoimatutkimus
a)
Miten työttömien määrä vaihtelee Suomen eri osissa? (2 p.)
b)
Pohdi syitä työttömyyden alueellisiin vaihteluihin Suomessa. (3 p.)
c)
Mitä yhteiskuntapoliittisia toimenpiteitä on käytettävissä ongelman
poistamiseksi
tai lieventämiseksi? (4 p.)
Mallivastauksia
YLIOPPILASTUTKINTOLAUTAKUNTA
YHTEISKUNTAOPIN MALLIKOKEEN
ARVOSTELUOHJEET
Näiden
arvosteluohjeiden laadinnan pohjana ja arvostelun lähtökohtana ovat lukion
uuden
opetussuunnitelman perusteissa annetut yhteiskuntaopin opetuksen tavoitteet
ja
arvioinnin perusteet (Lukion opetussuunnitelman perusteet 2003, s. 184).
Yhteiskuntaopissa
kokelaalta odotetaan sekä käsitteiden ja keskeisten asioiden
tuntemusta
että itsenäistä yhdistely- ja päättelykykyä. On huomattava, että tehtävien
joukossa
on sekä kurssirajat että oppiainerajat ylittäviä
tehtäviä. Pääpiirteissään
pakollisista
kursseista on kolme tehtävää ja syventävistä kaksi. Ns. jokeritehtävän
vaatimustaso
on korkeampi kuin tavallisen tehtävän, mutta vallitsevan
arvostelukäytännön
mukaisesti pisteskaala poikkeaa tavallisen tehtävän skaalasta
vasta
arvosteluasteikon yläpäässä (4 pisteestä alkaen).
Tehtävä
1.
Kyseessä
on yhteiskuntatiedon kurssiin kuuluva ns. perustehtävä, jossa tulee
selvittää
yhden valtiollisen vaalin eri vaiheet ehdokasasettelusta vaalin
vahvistamiseen.
Järjestelmän olennaisina piirteinä voidaan pitää seuraavia seikkoja:
äänioikeus,
vaalikausi, ehdokasasettelu ja itse vaali (suora
kaksivaiheinen
kansanvaali).
Lisäarvoa vastaukselle antaa yksityiskohtaisempien tietojen
esittäminen
kustakin kohdasta: äänioikeuden rajaukset, puolueiden ja
valitsijayhdistysten
toimivalta ehdokasasettelussa, vaalin ja uusintavaalin ajankohta
yms.
seikat.
Tehtävä
2.
Tehtävä
kohdentuu yhteiskuntaopin kurssin poliittisia järjestelmiä koskevaan
osuuteen.
Se integroituu osin historian oppiaineeseen, mutta ensi sijassa se mittaa
taitoa
eritellä poliittiseen käyttäytymiseen vaikuttavia yhteiskunnallisia ja
taloudellisia
tekijöitä. Vastaus kohdentuu Suomeen, mutta kiitettävässä vastauksessa
on
ansiokasta harjoittaa vertailua myös ulkomaiden oloihin ja poliittisiin
järjestelmiin.
Vastauksessa voidaan tarkastella työttömyysastetta,
siirtolaiskysymystä
ja pakolaispolitiikkaa tyytymättömyyden ja poliittisten
intohimojen
synnyttäjänä. Poliittisen järjestelmän tarkastelu on tehtävän vaativampi
osa,
jossa voidaan pohtia mm. puoluekentän jähmeyttä ja karismaattisten
poliitikkojen
roolia sekä kanavia protestimielialan purkautumiseen tai yhtä lailla
yhteiskuntien
autoritaarisuuden merkitystä ääriliikkeiden synnylle.
© Ylioppilastutkintolautakunta 2004
Tehtävä
3.
Kyseessä
on käsitteiden määrittelyä edellyttävä tehtävä, jossa täsmällisillä
määrittelyillä
voi suppeassakin vastauksessa saada korkeat pisteet. Tarkoituksena ei
siis
ole kirjoittaa kovin laveita esseevastauksia. A-kohta: Euroalueen tekemän
vakaus-
ja kasvusopimuksen mukaan suurin sallittu julkisen talouden
(valtio, kunnat
ja
sosiaaliturvarahastot) alijäämä on 3 % bruttokansantuotteesta. Saksan, Ranskan
ja
Portugalin
julkisen sektorin alijäämä on toistuvasti ylittänyt sallitun rajan. B-kohta:
Suhteellisen
veron prosentti on aina sama riippumatta tulojen tai varallisuuden
määrästä.
Esimerkiksi Suomessa kunnallisvero on suhteellinen eli veroprosentti on
sama
kaikille kunnan asukkaille. Valtion tulovero sekä lahja- ja perintövero ovat
sen
sijaan
progressiivisia, jolloin veroprosentti nousee tulojen tai varallisuuden
kasvaessa.
C-kohta:
Viime vuosina tulopoliittiset neuvottelut on käyty kolmikantaisesti.
Sopijapuolina
ovat työnantajien ja työntekijöiden järjestöt sekä valtio. Valtio sitoutuu
näissä
sopimuksissa täydentämään tuloratkaisua erilaisilla vero- ja
sosiaalipoliittisilla
toimilla.
Tehtävä
4.
Kyseessä
on taloustiedon kurssin tehtävä, jossa opittua pyritään soveltamaan
käytännön
elämän tilanteeseen. Tyydyttävä perusvastaus edellyttää tietoa
tuotantokustannuksista:
tuotannontekijöiden hinta eri oloissa tomaatteja viljeltäessä
(lämpö,
valo, työkustannukset) sekä kuljetuskustannukset. Kiitettävässä
vastauksessa
myös (lähinnä ulkomaisia lajikkeita koskevat) kaupan rajoitukset
versus kaupan vapaus. Eri lajikkeiden
laatukysymykset (esim. luomutomaatti versus
espanjalainen
tomaatti). Tuotantomäärän vaikutus hintaan.
Kauppaketjut ja
vähittäiskaupan
mahdolliset tarjoukset. Erityisansiona myyntiajankohdan
pohdinta.
Tehtävä
5.
Kyseessä
on lakitiedon kurssin ns. esseetehtävä, jossa pohditaan periaatteellisesti
suhdetta
oikeuteen. Peruslähtökohtana on ajatus, että rikos on laissa rangaistavaksi
määrätty
teko. Kokelas voi antaa esimerkkejä erilaisten rikosten tunnusmerkeistä.
Avunanto ja yllytys rikoksina.
Toisaalta hätävarjelu ja syyntakeettomuuteen
vaikuttavat
seikat (esim. ikä ja ymmärryksen puute). Rikoksen vanheneminen ja
syyttäjän
harkintaoikeus. Erityisen ansiokasta on, mikäli kokelas kykenee
analyyttisesti
pohtimaan tehtävässä asetettua miksi-kysymystä eli
oikeudenmukaisuuden
perusteita ja sitä, mihin lainsäädännöllä varsinaisesti
pyritään.
Tehtävä
6.
Kyseessä
on lakitiedon kurssin ns. oikeustapaustehtävä. Vakuudeksi käy joko pantti
tai
henkilötakaus. Perusvastauksessa edellytetään myös yleisimpien panttien (asuntoosakkeiden,
arvopaperien)
selvittämistä. Kiitettävässä vastuksessa edellytetään
vakuuksiin
liittyvää yksityiskohtaisempaa pohdintaa (esim. takaus ja
siihen liittyvät
riskit,
erilaisten panttien käyttökelpoisuus ja kiinnitysten hakeminen). Valtion
osittainen
takaus nuorten asuntolainaan.
Tehtävä
7.
Kyseessä
on uuteen Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni -kurssiin kohdentuva
tehtävä.
Se saattaa nyt tuntua vaikealta tehtävältä, mutta keväällä 2006 kurssia on
jo
opetettu kouluissa ja aihepiiristä on eri kustantajien oppimateriaalia
saatavilla.
Kohtien
pisteitys antaa viitteen niiden painoarvosta. Tehtävä integroituu historian
oppiaineeseen.
Tehtävän a-kohdan vastauksessa on vertailtava kahta dokumenttia,
joissa
Santer esittää optimistisen näkemyksen eurooppalaisen identiteetin
syntymisestä
ja laajenemisesta. Vanhanen puolestaan suhtautuu epäilevämmin
tämänkaltaisen
identiteetin mahdollisuuteen eikä kenties pidä sitä edes toivottavana
(suomalaisuuden
vastakohta?). Kysymyksen b-kohdassa kokelaan toivotaan
erittelevän
niitä kansallisuusaatteelle tyypillisiä symboleita ja muita keinoja (esim.
lippu,
vuosipäivä, hymni, passi, ajokortti ja euro), joilla Euroopan unioni on
pyrkinyt
luomaan
ja vahvistamaan yhteistä eurooppalaista identiteettiä. Miksi-kysymyksen
kannalta
olennaista on pyrkimys unionin oikeuttamiseen ja EU:n tuominen
lähemmäksi
kansalaisia. Kiitettävässä vastauksessa kokelas voi myös kriittisesti
pohtia
yhteisen eurooppalaisen identiteetin mahdollisuutta.
Tehtävä
8.
Tämäkin
tehtävä liittyy Eurooppalaisuus ja Euroopan unioni -kurssiin. Maastrichtin
sopimuksessa
Euroopan kansalaisuus annettiin henkilöille, joilla on jo jonkin EU:n
jäsenvaltion
kansalaisuus (ns. kaksoiskansalaisuus). Euroopan kansalaisilla on oikeus
liikkua
muissa EU-maissa ja hakeutua niissä töihin. Heillä on myös oikeus äänestää
EU:n
parlamenttivaaleissa sekä jäsenmaiden kunnallisvaaleissa
(mutta ei
jäsenmaiden
parlamenttivaaleissa). Samoin heillä on oikeus saada apua toisten EUmaiden
konsulaateista
siellä, missä heidän omalla maallaan ei ole edustusta. Lisäksi
heillä
on oikeus vedota EU:n oikeusasiamieheen. Kiitettävässä vastauksessa voi
lisäksi
pohtia mm. EU-kansalaisuuden rajaavaa luonnetta: Euroopassa asuu suuri
joukko
ihmisiä ilman kansalaisoikeuksia.
Tehtävä
+9.
Kyseessä
on taulukon lukutaitoa mittaava tehtävä, jossa eri kohtien pisteitykset
kuvaavat
niiden vaatimustasoa. Tehtävän a-kohdassa on olennaista havaita
koulutuserot
kehittyneimpien ja muiden maiden välillä: maissa, joissa mm.
teknologinen
kehitys on huippuluokkaa, on myös suhteessa enemmän pitkälle
koulutettuja
ihmisiä. Tehtävän b-kohdassa havaitaan, että Suomessa on suhteessa
korkea
koulutustaso, varsinkin kun maan koko otetaan huomioon. On myös
huomattava,
että tilastossa maat on luokiteltu nimenomaan perusasteen koulutuksen
mukaiseen
järjestykseen. Suomessa sen sijaan huomattavan suuri osa väestöstä on
korkeasti
koulutettua, vaikka toisaalta varsinkin ikääntyvässä väestönosassa
peruskoulutettujen
osuus on melko suuri. Tehtävän c-kohdassa huomio tulee
kiinnittää
myös muihin maihin kuin Suomeen, esim. Espanjan ja Portugalin
suhteellisen
matalaan koulutustasoon ja sen suhteeseen näiden maiden
kehittyneisyyteen.
Ammattiin suuntaava koulutus on tärkeää esim. työllistymisen ja
tuotantorakenteen
kannalta.
© Ylioppilastutkintolautakunta 2004