PS4
YO reaalikokeen kysymyksiä
Osaan aiheista (motiivit, tunteet, tutkimus,
kehityspsykologia) saa materiaalia muista kursseista
- Ravinnon tarpeen fysiologinen, psykologinen ja sosiaalinen
säätely
- Fysiologisen tiedon hyväksikäyttö
psykologisessa tutkimuksessa
- Tunteiden säätely osana yksilön psykologista
elämänhallintaa
- Havaintotoimintojen hermostollinen perusta. Mitä
psyykkisiä ongelmia seuraa näkö- tai kuuloaistin vammautumisesta? s98
- Uni- ja valvetilan hermostollinen
säätely sekä sen vaikutus ihmisen toimintaan k97
- Motiivien ristiriidat
- Mitä seurauksia voi olla
ihmisaivojen otsalohkojen vaurioista?
- Tunteet nuorten välisessä
vuorovaikutuksessa k96
- Miksi tunteiden
tieteellinen tutkimus on vaikeata? Esitä myös ratkaisuja kuvaamiisi
ongelmiin Kuinka toiminnan säätelyyn liittyvien fysiologisten
järjestelmien - keskushermoston, autonomisen hermoston ja sisäerityksen
- päällekkäiset tehtävät poikkeavat toisistaan?
- Psyykkiset, fysiologiset ja
sosiaaliset tekijät ihmisen seksuaalisuudessa
- Hypotalamuksen tehtävät ja merkitys
- Ylioppilaskokeessa suoriutumiseen
vaikuttavat monet eri motiivit.
Tarkastele Maslowin tarvehierarkian käyttökelpoisuutta, kun pyritään
selittämään motiivien ja suorituksen yhteyttä ylioppilaskoetilanteessa
- Aivot ja vanheneminen
- Aivojen aktivaatiotason
säätely ja sen ilmeneminen toiminnassa
- Miten motiivikonflikti
vaikuttaa yksilön toimintaan? s02
- Miksi monien vanhusten muistisuoritukset heikkenevät iän
myötä? Miten näitä ongelmia voitaisi vähentää? s 02
- Aivojen puhealueet
ja niiden häiriöiden vaikutus kielelliseen ilmaisuun k02
- Seksuaalisuuden rooli persoonallisuuden
kehityksessä k02
- Yhdysvaltain presidentti George
Bush julisti 1990-luvun aivojen vuosikymmeneksi. Aivotutkimus onkin
tieteidenvälinen ala, joka tuottaa jatkuvasti psykologiaa muuttavia
koetuloksia. Minkälaiset neuropsykologiset ongelmat
vaikeuttavat lukemaan oppimista? k01
- Mitkä tekijät vaikuttavat muistin luotettavuuteen?
- Aktivaatiojärjestelmien vaikutus ihmisen toimintaan s01
- Aggression psykologiset säätelykeinot s01
- Millä tavoin varhainen ärsykeriisto
(sensorinen deprivaatio) vaikuttaa
hermoverkkojen jäsentymiseen? k00
- Motiivien kehitys kouluvuosina k00
- Kuvaa hermoimpulssin
eteneminen solukalvolla ja synaptisen
välityksen päävaiheet. s00
- Emootioita on selitetty monella tavalla.
Vertaile kahta erilaista tapaa selittää tunteita. s00
- Fysiologisen tiedon hyväksikäyttö
psykologisessa tutkimuksessa k99
- Stressi psykofysiologisena ilmiönä s99
- Aivojen toiminnalliset muutokset
vanhuudessa: minkälaisia ongelmia nämä
muutokset tuottavat käytännössä? k98
- Tunteiden säätely osana yksilön psykologista
elämänhallintaa k98
- Tiedon merkitys tunteiden hallinnassa s98
- Miten muistin
toimintaa voidaan tehostaa? s98
- Miksi tietyt motiivit voivat estää yksilöä kehittämästä
oppimisstrategioitaan? s97
- Miten psykologiassa tutkitaan tunneilmaisuja? s97
- Kuinka tiedostamattomat motiivit vaikuttavat ihmisen toimintaan?
Tarkastele kysymystä sekä psykologia-tieteen tutkimusongelmana että
arkielämässä kohdattavina ongelmina. k96
- Kuinka toiminnan
säätelyyn liittyvien fysiologisten
järjestelmien - keskushermoston, autonomisen hermoston ja
sisäerityksen - päällekkäiset tehtävät poikkeavat toisistaan? k96
|