PS4 YO reaalikokeen kysymyksiä
Osaan aiheista (motiivit, tunteet, tutkimus, kehityspsykologia) saa materiaalia muista kursseista

 

                    

  1. Ravinnon tarpeen fysiologinen, psykologinen ja sosiaalinen säätely 
  2. Fysiologisen tiedon hyväksikäyttö psykologisessa tutkimuksessa
  3. Tunteiden säätely osana yksilön psykologista elämänhallintaa
  4. Havaintotoimintojen hermostollinen perusta. Mitä psyykkisiä ongelmia seuraa näkö- tai kuuloaistin vammautumisesta?  s98
  5. Uni- ja valvetilan hermostollinen säätely sekä sen vaikutus ihmisen toimintaan k97
  6. Motiivien ristiriidat
  7. Mitä seurauksia voi olla ihmisaivojen otsalohkojen vaurioista?
  8. Tunteet nuorten välisessä vuorovaikutuksessa k96
  9. Miksi tunteiden tieteellinen tutkimus on vaikeata? Esitä myös ratkaisuja kuvaamiisi ongelmiin Kuinka toiminnan säätelyyn liittyvien fysiologisten järjestelmien - keskushermoston, autonomisen hermoston ja sisäerityksen - päällekkäiset tehtävät poikkeavat toisistaan?
  10. Psyykkiset, fysiologiset ja sosiaaliset tekijät ihmisen seksuaalisuudessa
  11. Hypotalamuksen tehtävät ja merkitys
  12. Ylioppilaskokeessa suoriutumiseen vaikuttavat monet eri motiivit. Tarkastele Maslowin tarvehierarkian käyttökelpoisuutta, kun pyritään selittämään motiivien ja suorituksen yhteyttä ylioppilaskoetilanteessa
  13. Aivot ja vanheneminen
  14. Aivojen aktivaatiotason säätely ja sen ilmeneminen toiminnassa
  15. Miten motiivikonflikti vaikuttaa yksilön toimintaan? s02
  16. Miksi monien vanhusten muistisuoritukset heikkenevät iän myötä? Miten näitä ongelmia voitaisi vähentää? s 02
  17. Aivojen puhealueet ja niiden häiriöiden vaikutus kielelliseen ilmaisuun k02
  18. Seksuaalisuuden rooli persoonallisuuden kehityksessä k02
  19. Yhdysvaltain presidentti George Bush julisti 1990-luvun aivojen vuosikymmeneksi. Aivotutkimus onkin tieteidenvälinen ala, joka tuottaa jatkuvasti psykologiaa muuttavia koetuloksia. Minkälaiset neuropsykologiset ongelmat vaikeuttavat lukemaan oppimista? k01
  20. Mitkä tekijät vaikuttavat muistin luotettavuuteen?
  21. Aktivaatiojärjestelmien vaikutus ihmisen toimintaan s01
  22. Aggression psykologiset säätelykeinot s01
  23. Millä tavoin varhainen ärsykeriisto (sensorinen deprivaatio) vaikuttaa hermoverkkojen jäsentymiseen? k00
  24. Motiivien kehitys kouluvuosina k00
  25. Kuvaa hermoimpulssin eteneminen solukalvolla ja synaptisen välityksen päävaiheet. s00
  26. Emootioita on selitetty monella tavalla. Vertaile kahta erilaista tapaa selittää tunteita. s00
  27. Fysiologisen tiedon hyväksikäyttö psykologisessa tutkimuksessa k99
  28. Stressi psykofysiologisena ilmiönä s99
  29. Aivojen toiminnalliset muutokset vanhuudessa: minkälaisia ongelmia nämä
    muutokset tuottavat käytännössä? k98
  30. Tunteiden säätely osana yksilön psykologista elämänhallintaa k98
  31. Tiedon merkitys tunteiden hallinnassa s98
  32. Miten muistin toimintaa voidaan tehostaa? s98
  33. Miksi tietyt motiivit voivat estää yksilöä kehittämästä oppimisstrategioitaan? s97
  34. Miten psykologiassa tutkitaan tunneilmaisuja? s97
  35. Kuinka tiedostamattomat motiivit vaikuttavat ihmisen toimintaan? Tarkastele kysymystä sekä psykologia-tieteen tutkimusongelmana että arkielämässä kohdattavina ongelmina. k96
  36. Kuinka toiminnan säätelyyn liittyvien fysiologisten järjestelmien - keskushermoston, autonomisen hermoston ja sisäerityksen - päällekkäiset tehtävät poikkeavat toisistaan? k96