FI 2 Filosofinen etiikkayo-kysymyksiä tästä ja sitä sivuavista kursseista 2002 - 1996 1. Mitä ovat arvot, ja miten ne vaikuttavat ihmisen toimintaan? 2. Moraali sopimuksena 3. Vapauttaako tietämättömyys teon tekijän teon seurauksia koskevasta vastuusta 4. Mikä ei ole oikeus ja kohtuus, se ei saata olla lakikaan; sen kohtuuden tähden, joka laissa on, se hyväksytään." (Tuomarin ohjeet, Suomen laki I) Onko olemassa eettisesti oikeudenmukaisia menetelmiä päättää oikeasta rikoksen ja rangaistuksen suhteesta? 5. +6. C. G. E. Mannerheim (1867-1951) oli innokas metsästäjä, ja hän kirjoittaa muistelmissaan saksanhirvenmetsästysretkestään Tirolissa: "Tuollainen muhkea eläin ylhäällä vuoren rinteellä nähtynä oli omiaan panemaan metsästäjän veren kuohumaan, mutta oli parasta valmistautua kohtaamaan monta estettä ja yllätystä ennen kuin saalis oli korjattu." (Muistelmat, osa 1) Urheilumetsästys oli joskus tärkeä osa aristokraattista elämäntapaa. Hyötymetsästystäkin on harjoitettu Suomessa laajasti. Onko metsästys Suomessa yhä hyvä ja hyväksyttävä harrastus? Missä oloissa hyötymetsästys on hyväksyttävää? Esitä filosofisia perusteita puolesta ja vastaan 6. Tarkastele eettisen relativismin vahvuuksia ja heikkouksia 7. +6. Turun yliopiston entinen kansleri Kaarlo Hartiala sanoi syntymäpäivähaastattelussaan (Turun Sanomat 11.10.1999): "Huippu-urheilu on vaipunut syvälle rappion suohon. Rahan valta on urheilun johtotähti. Leikinomaisuus on kadonnut urheilusta jo aikoja sitten." Tarkastele urheilun arvoja ja ihanteita ja niiden oikeutusta filosofisena kysymyksenä 8. Hyödyn näkökohta teon moraalista hyvyyttä arvioitaessa 9. Useat filosofit erottavat arvot ja tosiasiat. Mikä filosofinen ongelma liittyy tähän erotteluun? 10. Vertaile ihmis- ja luontokeskeistä ympäristöetiikkaa. 11. Professori Amartya Sen sai Nobelin palkinnon taloustieteessä vuonna 1998. Hänen suurin saavutuksensa liittyy keskusteluun köyhyydestä. Hän on sanonut, että jotkin nälänhädät eivät ole niinkään seurausta ruoan vähyydestä kuin eräästä yksinkertaisesta taloudellisesta syystä. "Nälänhätä voi syntyä, vaikka ruokaa on saatavilla runsaasti, jos ihmiset eivät voi ostaa ruokaa rahan puutteen vuoksi", hän sanoo. Arvioi yhteiskuntafilosofisesti hyvinvoinnin jakautumista. Millä perustein voi sanoa hyvinvoinnin jakautuvan oikeudenmukaisesti? 12. Esittele Immanuel Kantin teoriaa ihmisarvosta. 13. Tiedon merkitys eettisessä pohdinnassa ja päätöksenteossa 14. +6. Sanomalehti The Times of India (4.1.1999) julkaisi seuraavan uuden vuoden kehotuksen: "Kunnioita eläinten oikeuksia. Älä osta eläintuotteita, kuten norsunluuta, turkiksia tai krokotiilin- tai käärmeennahasta tehtyjä laukkuja. Hoida lemmikkejäsi rakastavasti. Muista vastuusi niistä." Tarkastele filosofisesti eläinten oikeuksien perusteita 15. On sanottu: "Teon moraalisen hyvyyden ja pahuuden ratkaisee teon tarkoitus." Arvioi tuon käsitteen paikkansapitävyyttä. 16. +6. Lukion
opetussuunnitelman perusteissa (1994) sanotaan lukion arvoperustasta: "Arvoperustan
täsmentämisessä keskeistä on eettinen pohdinta. Lähtökohdan arvopohdinnoille
antavat sellaiset kulttuurimme perusarvot kuin hyvyys, totuus ja kauneus sekä
kristillinen lähimmäisenrakkaus. Nykymaailman arvojen ainekset nousevat
erityisesti ja ihmisarvon kunnioittamisesta. Ihmisten välinen tasa-arvo,
sukupuolesta, rodusta, terveydentilasta ja varallisuudesta riippumatta
voidaan ottaa yhdeksi lähtökohdaksi, samoin elämän säilyttäminen maapallolla
kaikessa monimuotoisuudessaan." 17. Missä kohdin antiikin
filosofian vaikutus näkyy yllä olevassa tekstissä? Pohdi antiikin filosofian
merkitystä nyky-Suomen kulttuuriperinteelle. 18. Selvitä normatiivisen etiikan luonnetta. 19. Erittele ympäristöetiikan näkökulmasta teknologian arvoa 20. +6. "Ystävyyden täydellinen
muoto toteutuu hyvien ja hyveen suhteen samanlaisten välillä, sillä hyvinä he
tahtovat samalla tavoin toisilleen hyvää heidän itsensä vuoksi, ovat eniten
ystäviä, sillä he tekevät niin oman olemuksensa johdosta eivätkä sattumalta.
Näiden ystävyys säilyy niin kauan kuin he ovat hyviä, ja hyve pysyvää.
Kumpikin osapuoli on hyvä ilman lisämääreitä ja myös hyvä ystävälle, sillä
hyvät ovat yksinkertaisesti hyviä ja myös hyödyllisiä toisilleen. Ja
samoin he ovat miellyttäviä, sillä hyvät ovat yksinkertaisesti miellyttäviä
ja myös miellyttäviä toisilleen." Aristoteles, Nikomakhoksen
etiikka, VIII kirja
Mitä Aristoteles edellyttää
ystävyydeltä? Millaisia yleisiä määreitä voidaan esittää ystävyydelle, ja
mikä on ystävyyden merkitys hyvälle elämälle? 21. "Paha samarialainen" on henkilö, joka jättää auttamatta vaaraan joutunutta ihmistä. Hän esimerkiksi ei pelasta uima-altaaseen vajoavaa lasta, vaikka voisi tehdä sen vaarantamatta itseään. Onko tällainen tekemättä jättäminen yhtä paha asia kuin teko, joka johtaa samaan tulokseen? 22. +6. Kun maailmankylä
pienenee, tarvitaan entistä enemmän yhteistä maailman etiikkaa, globaalia
etiikkaa, Yhdistyneiden kansakuntien entinen pääsihteeri kirjoittaa: "Vuoteen 1988 mennessä
meille oli jo selvää, että kehitys oli paljon monimutkaisempi kysymys kuin
oli alun perin ajateltu. Sitä ei enää voitu nähdä yhtenä, yhtenäisenä,
suorana polkuna, sillä tämä olisi välttämättä sulkenut pois kulttuurin
monimuotoisuuden ja rajoittanut vaarallisesti ihmiskunnan luovaa voimaa kohdatessamme
arvostamamme menneisyyden ja ennakoimattoman tulevaisuuden. Tämän vaaran
estämiseksi voimakas kulttuurin eriytyminen oli jo tapahtunut ympäri
maailmaa. Sitä ruokki tietoisuus sivistyksestä eri kulttuurien mosaiikkina.
Tällaisen ajattelun kehittyminen oli tulosta poliittisesta vapautumisesta,
kun kansallisaate oli johtanut selkeään tietoisuuteen jokaisen kansan
elintavasta arvona, oikeutena, velvoitteena ja mahdollisuutena. Tämä johti
kyseenalaistamaan ne läntisen arvojärjestelmän periaatteet, joita oli pidetty
yleispätevinä, ja vaatimaan oikeutta toteuttaa muita käsityksiä
uudistuksista. Se johti kansat korostamaan omaa kulttuurista pääomaansa, sen
moninaisia piirteitä, joiden arvoa ei voida mitata rahana, samalla kun
korostettiin globaalisen etiikan kaikille yhteisiä arvoja." (Our Creative Diversity. Report of the World Comission on Culture and Development, 1995) Mitä yhteisiä arvoja maailman
(globaalin) etiikan pitäisi sisällyttää? 22. On sanottu: "Teon moraalisen hyvyyden ja pahuuden ratkaisevat teon seuraukset." Arvioi tuon käsityksen paikkansapitävyyttä. 23. Eräs etiikkaa määrittävä piirre on eettisten arvojen ylivertaisuus muihin arvoihin nähden. Mitä tämä väite tarkoittaa? Onko tosiaan niin, että eettiset arvot ovat aina ylivertaisia, kuten Kant väittää, vai onko sääntöön poikkeuksia? 24. Sovella Immanuel Kantin (1724 - 1804) etiikan teoriaa urheilun doping-ongelmaan. 25. Kohtuullisuus hyveenä 26. +6. Immanuel Kant (1724 -
1804) esitti teoksessaan Ikuiseen rauhaan ajatuksen kansakuntien liitosta.
Yhdistyneitten Kansakuntien perusperiaate muistuttaa Kantin ajatusta. Pohdi,
onko maailmanrauha riittävä perusta sille, että kansallisvaltioiden pitäisi
luovuttaa osa itsemääräämisoikeuttaan maailmanhallitukselle. 27. Onnellisuus etiikan
päämääränä k 2002 28. Miten etiikan teoriassa
perustellaan moraalinormien sitovuutta ja velvoittavuutta? k 2002 29. Miten ihmisoikeuksia
voidaan filosofisesti perustella? s 2002 30. Monet filosofit ovat
pohtineet ihmisten välistä ystävyyttä. Mihin ystävyyden arvo filosofisesti ja
eettisesti perustuu? s 2002 |